SOLO-taxonomin

För att beskriva vilken typ av kunskap som en kurs eller utbildning ska ge kan man behöva ta hjälp av olika taxonomier som beskriver både kunskap och kunskapsdjup.
De mest omtalade är SOLO-taxonomin (Biggs och Collis, 1982) och Blooms taxonomi (Bloom et al., 1956) som du just läst om.
Förkortningen SOLO står för:
- Structure of the
- Observed
- Learning
- Outcome
SOLO är uppbyggd i fem olika kunskapsnivåer, prestructural (1), unistructural (2), multistructural (3), relational (4) och extended abstract (5). Beskrivning av de olika nivåerna kan sammanfattas enligt följande:
Nivå 1: Prestructural - Återger strödda fakta som ej har med frågan att göra.
Nivå 2: Unistructural - Fokuserar på relevant område och arbetar med en aspekt.
Nivå 3: Multistructural - Återger fler och mer relevanta fakta men integrerar dem inte i ett sammanhang.
Nivå 4: Relational - Integrerar fakta och idéer så att de bildar en meningsfull struktur och ett sammanhang.
Nivå 5: Extended Abstract - Centrala fakta sätts i ett vidare och djupare sammanhang där jämförelser görs, paralleller och slutsatser dras och värderingar görs.
Huvudpoängen med SOLO taxonomin är inte att, som brukligt, karaktärisera studenterna utan att beskriva kvaliteten på inlärningsresultatet i relation till en speciell uppgift. SOLO-taxonomin används framför allt för att klassificera svar på frågor och vid betygssättning.
Se filmen Teaching Teaching & Understanding Understanding - en 19 minuter lång prisbelönad film från Aarhus universitet om utbildning och lärande.
Referenser och bra www-resurser
Läroverktyg - om lärande och forskning i digitala miljöer. KK-stiftelsens skriftserie Nr 18.
https://learning-theories.com/ - En kunskapsdatabas på engelska med teorier och biografier.
Edström, K. Instruktioner för formulering av kursmål (learning outcomes). KTH Learning Lab.
Biggs, J.B., and Collis, K.F. (1982). Evaluating the Quality of Learning - the SOLO Taxonomy.
Bloom Benjamin S. and David R. Krathwohl. Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals, by a committee of college and university examiners. Handbook I: Cognitive Domain. New York, Longmans, Green, (1956).
Torwald, Nils. Råd och idéer för examination inom högskolan. Högskoleverket (1997).
➤ Upp