DigiKoll hem
B 101: Teorier bakom IT och lärande

Konnektivism

För att lärande ska kunna inträffa måste individen kunna uppfatta mönster i informationen. Det är först när individen kan se kopplingar mellan olika saker som kunskap växer fram.

Konnektivism är ett socialt och konstruktivistiskt grundat perspektiv på lärande som tar sin utgångspunkt i dagens komplexa och ständigt föränderliga nätverkssamhälle. Teorin lanserades av George Siemens.

Han hade tillsammans med Stephen Downes experimenterat med olika typer av öppna distansutbildningar där varje individs personliga nätverk och intressen blev en viktig komponent i kursen.

I likhet med konstruktivismen utgår konnektivismen från att lärprocessen är strukturerad och organiserad på ett sammanhängande sätt och att den går att beskriva och förstå.

Man betonar också att lärandet måste ses i sitt sociala och kulturella sammanhang.

Dessutom är det, som Seymour Papert och andra konstruktivister påpekat, nödvändigt att beakta den teknik som medierar lärande, eftersom den styr och formar hur det hela går till och vad som är viktigt att kunna.

Videon nedan skapad av Erin Jonesrebandt beskriver kortfattat vad konnektivism är och hur teorin kan tillämpas i ett lärandesammanhang.

 

Synen på kunskap, undervisning och lärande

George Siemens förklarar i den här intervjun hur han ser på kunskap, lärande och undervisning idag och i framtiden. Hur dessa kan ses i ljuset av den tid vi lever i och den snabba förändring med ökade krav på livslångt lärande som blir allt tydligare.

Universitet och högskolor har inte längre monopol på kunskap.

Studenter lär på flera sätt samtidigt. Genom att bygga nätverk och koppla ihop ny kunskap med det man redan kan och har erfarenhet av utvecklas lärandet utanför institutionerna, enligt Siemens.

 

Högre utbildning i nätverksamhället

I presentationen nedan som Siemens höll 2014 vid Center for Online Innovation in Learning (COIL, en del av Penn State Edtech Network) förklarar George Siemens hur han ser på utvecklingen av högre utbildning i ett nätverkssamhälle och vad det innebär.

Han beskriver också vilka utmaningar och vilka möjligheter som högre utbildning och vuxenutbildning står inför.

 

Reflektera över

På vilket sätt kan konnektivismens teori om lärande och utveckling kopplas till olika typer av IT-verktyg och digitala resurser i ett nätverkssamhälle?

 

Referenser och bra www-resurser

Siemens, G. (2004).Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Hämtad 2017-10-11 från elearnspace http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm

 

Du har nu tagit dig igenom Steg 2. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!

Testa dig själv 2

Upp

 

XX
XX