Inledning

Alla teorier om lärande grundar sig på olika antaganden om människan, om kunskapens natur och om synen på lärande.
Diskussionerna om hur vi lär och vad som menas med kunskap har pågått i mer än tvåtusen år. Begrepp som rationalism, empirism, behaviorism, konstruktivism, situerat lärande etc. har avlöst varandra. Alla vetenskapliga teorier är tillfälliga och måste förändras när verkligheten förändras.
Därför har vi valt att göra några nedslag bland senare tiders pedagogiska teorier och modeller som haft stor betydelse för synen på IKT (informations- och kommunikations-teknik) och lärande och som har stort inflytande på dagens forskning och debatt.
Inget är så praktiskt som god teori
Rubriken är ett citat av Kurt Lewin, en av de moderna pionjärerna inom socialpsykologi och organisationspsykologi. Med sin forskning har han ökat vår kunskap om betydelsen av gruppdynamik och grupptryck, inte minst vid förändringsprocesser och inlärning. Genom ett experimentellt arbetssätt testade han sina teorier i praktiken och utvecklade vad som senare kom att kallas för aktionsforskning, ett vanligt sätt att bedriva forskning idag.
I den här kursen har vi valt att fokusera på de pedagogiska teorier och modeller samt den forskning som ligger till grund för tankarna kring IT-stött lärande eller teknikförstärkt lärande (TEL - Technology Enhanced Learning).
Kursinnehåll
- Behaviorism
- Kognitiva teorier kring lärande
- Ett sociokulturellt perspektiv på lärande
- Kollaborativt lärande
- Konnektivism – lärande i en digital tid
- Multimodalt lärande
- Upplevelsebaserat lärande
- Lärstilsteorier
- Multipla intelligenser
- Growth Mindset och Grit
- Blooms taxonomi
- SOLO-taxonomin
- TPACK och SAMR
- Blended Learning
- Flipped learning
- MOOCs
- Vad är och innebär det att ha en egen pedagogisk grundsyn
- Länkar och tips på litteratur för dig som vill veta mer
Syfte och mål
Syftet med kursen - är att:
- Du efter slutförd kurs kan beskriva vad som ligger till grund för din pedagogiska grundsyn och vet vilka pedagogiska teorier, modeller och metoder du använder dig av och varför.
- Öka din medvetenhet om hur IKT kan användas för att förstärka din undervisning och dina elevers/studenters lärande.
Vad ska jag lära mig?
Målet är att du efter kursen ska kunna:
- Kritiskt granska, analysera och värdera olika pedagogiska teorier och modeller samt den forskning som ligger till grund för tankarna kring IT-stött lärande och som lyfts fram i debatter och media.
- Uttrycka din pedagogiska grundsyn med några få meningar och beskriva vad du grundar ditt eget sätt att undervisa och lära på samt förklara varför och på vilket sätt IKT kan förstärka din undervisning och individers lärande.
På nästa sida hittar du en lärstig som visar vilka olika steg och uppdrag som ingår i kursen och hur många poäng varje steg är värt. Du börjar på noll och kan sedan bara levla upp!
För att se uppdragen måste du höra av dig till oss och registera dig som medlem i DigiKoll. När du har gjort det så kan du logga in till ditt privata basläger där du får en digital badge för varje ny nivå du uppnått. Du kan också få återkoppling från oss på dina inlämningsuppgifter. När du är klar med kursen får du ett kursbevis i form av ett diplom som beskriver vad du har lärt dig och kan göra.
Är du medlem har du även möjlighet att tjäna extra guldstjärnor som du kan byta in mot olika saker eller tjänster. Klicka på stjärnikonen i ditt basläger (den första sida du kommer till när du loggat in) för att se hur många guldstjärnor du har samlat ihop.
Lycka till!
➤ Upp