Growth Mindset och Grit
Olika tankesätt påverkar
För mer än 30 år sedan blev Fil Dr och forskaren Carol Dweck och hennes kollegor intresserade av elevers och studenters inställning till att misslyckas. De märkte att vissa elever återhämtade sig snabbt medan andra studenter misströstade även vid minsta bakslag och gav upp.
Efter att ha studerat beteendet hos tusentals barn, drog Dweck slutsatsen att de hade olika tankesätt. Antingen såg de ett misslyckande som ett utvecklingssteg som de kunde lära sig av eller så trodde de att deras misslyckanden berodde på bristande intelligens och att de därför inte kunde påverka detta.
Dweck kallade dessa olika tankesätt för "Growth Mindset" (dynamiskt) och "Fixed Mindset" (statiskt) för att beskriva de underliggande föreställningar som människor har om lärande och intelligens.
När en person tror att det är möjligt att bli smartare, förstår de att ansträngningar gör dem starkare och tar ny sats. Därför lägger de extra tid och ansträngning för att lära sig något, och det leder till högre prestation. Detta är en inställning som leder till deras framgångar, inte bara vid studier utan också i övriga livet.
Framsteg inom neurovetenskap har visat oss att hjärnan är mycket mer formbar än vad vi någonsin visste. Forskning om hjärnans plasticitet har visat hur kopplingen mellan neuroner kan förändras med erfarenhet. Genom upprepad övning skapar hjärnans neurala nätverk nya förbindelser, förstärker befintliga och bygger "motorvägar" som ökar överföringen av impulser.
Dessa neurovetenskapliga upptäckter har visat att vi kan öka vår neurala tillväxt genom att använda bra inlärningsstrategier, exempelvis ställa frågor, öva och ha goda mat- och sömnvanor.
Samtidigt började forskarna förstå sambandet mellan tankesätt och prestation. Det visade sig att om du tror att din hjärna kan växa uppträder du annorlunda. Studier visade att det faktiskt går att förändra en persons tankesätt från statiskt till dynamiskt. När du gör det leder det till ökad motivation och prestation.
Forskarna runt Dweck fann dessutom att lärararens sätt att undervisa har stor inverkan på studenters syn på lärande och intelligens.
Den feedback som lärare ger sina elever kan antingen uppmuntra ett barn att välja en utmaning och öka prestationen eller leta efter en enkel utväg.
Till exempel har studier om olika typer av beröm visat att barn som får höra att de är smarta uppmuntras till ett statiskt tankesätt, medan barn som får beröm för sin prestation och ansträngning utvecklar ett dynamiskt tankesätt.
I filmen nedan visar Ron Berger från EL (Expeditionary Learning) Education hur han försöker utveckla elevernas sätt att ge återkoppling till varandra. Hur de kan få någon att ändra sin inställning till vad som är möjligt. Det gäller att få eleverna att lära sig att ge kritik och feedback på ett konstruktivt sätt så att de inte ger upp utan fortsätter försöka för att de vet att alla alltid kan bli bättre.
"Grit" innebär att ha ihärdighet och uthållighet
Begreppet "Grit" myntades av forskare och psykologiprofessor Angela Duckworth som kom att intressera sig för vad som kan förutsäga att människor uppnår sina mål. Hon kom fram till att ha ihärdighet och uthållighet (eller "grit" på engelska) är avgörande. I synnerhet förutspår graden av "grit" människors prestation i riktigt utmanande och personligt meningsfulla sammanhang. Exempelvis om du avslutar dina gymnasie- eller högskolestudier snarare än att ge upp halvvägs eller att återgå till dina studier med hopp om att göra bättre än du gjorde förra året.
Att ha "grit" är att känna passion för en uppgift och ha uthållighet för att kunna uppnå långsiktiga mål.
Det handlar varken om talang, tur eller skicklighet. Grit handlar inte heller om hur intensivt du vill uppnå något.
I stället handlar det om att ha ett mål som du bryr dig så mycket om att det organiserar och ger mening åt nästan allt du gör. Grit är att hålla fast vid det målet vad som än händer. Även när du misslyckats med det du har föresatt dig eller när allt går dig emot, eller när framstegen uteblir eller kommer mer sällan - att inte ge upp utan ha uthållighet och ihärdigt ta nya tag mot ditt utstakade mål.
Både Dwecks och Duckworths forskning om människans motivation visar att ansträngning och inställning har stor betydelse för om du ska lyckas med dina föresatser, mycket större betydelse än vilken intelligens du föds med.
Deras forskning visar också att lärares inställning till intelligens och framgång styr vilket sätt de ger återkoppling på. Lärarens sätt att undervisa på har därför stor inverkan på elevers och studenters studiemotivation och i förlängningen även på deras studieprestationer.
Som lärare är det därför viktigt att hjälpa elever att förstå att det lönar sig för dem att vara ihärdig och öva mycket, även när det tar emot. Hjärnan är formbar och genom att öva och inte ge upp, så utvecklar de sin hjärna så att de kan nå längre än vad de ursprungligen trodde var möjligt. Både en persons inställning till intelligens och lärande (dynamiskt eller statiskt tankesätt) och en persons uthållighet och ihärdighet går att träna upp och förändra.
Reflektera över
På vilket sätt kan Dwecks teorier om "Growth Mindset" och Duckworths teorier om "Grit" kopplas till användningen av olika typer av IT-verktyg och digitala resurser?
Klicka här för att se våra tankar kring alla reflektionsfrågor!
Referenser och bra www-resurser
MindsetWorks - Hemsidan för företaget som grundades av Carol Dweck.
Angela Duckworth - Angela Duckworths hemsida där du kan du läsa mer om hennes bok och forskning.
EL Education- Läs mer och se exempel på hur lärare använder Carol Dwecks idéer för att utveckla sina elevers/studenters karaktär och deras tilltro till sin egen och andras förmåga. Hur de arbetar strukturerat med teamwork och återkoppling. EL:s vision är följande: "When students and teachers are engaged in work that is challenging, adventurous and meaningful, learning and achievement flourish. Our mission is to create classrooms where teachers can fulfill their highest aspirations, and students achieve more than they think possible, becoming active contributors to building a better world."
Deeper Learning - Vi rekommenderar denna videokanal med en serie filmer som beskriver hur du kan lära unga att jobba på ett annat sätt och att utvecklas tillsammans.
Du har nu tagit dig igenom Steg 4. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!
➤ Upp