DigiKoll hem
B 101: Teorier bakom IT och lärande

Behaviorism

Behaviorismen intresserar sig för objektiva mätbara data som kan observeras.

B.F. Skinner - äldre man med mörka glasögon och stort leende.
B.F. Skinner
Wikimedia Commons
CC-BY-SA

Den har sitt ursprung i den komparativa psykologin. Enligt behaviorismen är inte målet för psykologin att kunna beskriva människan, utan att kunna förutsäga och kontrollera beteendet. Psykologi ses som en gren av naturvetenskapen och ska därför ägna sig åt det som är objektivt mätbart. Således är det endast observerbara beteenden, det vill säga biologiska och fysiologiska responser, som kan vara föremål för studier.

Principerna som ligger till grund för behaviouristisk inlärningsteori är dels att uppgiften analyseras noggrant, dels att den lärande ska få förstärkning. Rätt svar ska resultera i en belöning. Denna kan antingen ske direkt eller vara fördröjd, exempelvis att den som lär kan samla poäng för att nå en bestämd belöning.

Psykologen B. F. Skinner var den forskare som förde ut behaviorismen över världen i slutet på 1930-talet och framåt. Han visade genom ett stort antal experiment att man kunde lära duvor att bete sig på ett visst sätt om de fick en belöning. Skinner utvecklade metoder för att studera beteenden och beteendeförändringar både hos djur och människor och lade därigenom grunden för utvecklingen av tillämpad beteendeanalys.

Ivan Pavlov - äldre man med ljust, buskigt skägg och en yvig mustasch.
Ivan Pavlov
Wikimedia Commons
Public Domain

Men, allt började med den ryske fysiologen och pedagogen Ivan Pavlov och hans försök med betingning av hundar. Han fick Nobelpriset i medicin 1904 för sin förklaring av hur nerverna styr bukspottkörteln, vilket var vad han ursprungligen forskade om när han upptäckte och fastställde den klassiska betingningen.

Sedan 1970-talet har intresset för den klassiska behaviorismen svalnat och istället har kognitiv psykologi stigit fram i rampljuset. Den behavioristiska grundforskningen lever dock kvar i den växande psykoterapeutiska inriktningen som kallas kognitiv beteendeterapi eller KBT.

Filmen nedan från TED-Ed ger en kort sammanfattning (på engelska) av skillnaden mellan klassisk betingning (som i Pavlovs hundexperiment) och operant eller instrumentell betingning, det som Skinner studerade.

Operant betingning innebär att beteenden kan förstärkas eller arbetas bort med hjälp av positiv eller negativ förstärkning och att det beror på vilka konsekvenser beteendet får. Skinner var starkt emot att använda bestraffning och förordade istället olika typer av belöningssystem.

>

 

Reflektera över

På vilket sätt kan behaviorismens teorier om lärande och utveckling kopplas till olika typer av IT-verktyg och digitala resurser?

Upp

 

XX
XX