DigiKoll hem
B 101: Teorier bakom IT och lärande

Kurslitteratur

Här är förslag på olika böcker du kan läsa när du vill fördjupa dig under den här kursen. Börja med att läsa om böckerna och provläs ett kapitel. Därefter kan du beställa eller låna den bok eller de böcker du önskar läsa som fördjupning. En del är gratis och går att ladda hem som pdf.

Är ni flera kollegor som går kursen tillsammans, rekommenderar vi att i väljer olika böcker och sedan delar med er/byter med varandra och diskuterar innehållet tillsammans. För att bli godkänd räcker det att du läser och recenserar en av böckerna nedan. Välj någon du inte har läst och som passar just dig.


Hitta Navigera i den digitala samtiden på ditt närmaste bibliotek.
Navigera i den digitala samtiden – en antologi om den nya lärarrollen av Karin Nygårds & Terese Raymond (Red.) (Lärarförlaget 2016)

Teknik, juridik, etik och panik. Skolan måste hänga med i digitaliseringen av samhället. Men det är ett stort och komplext område. Var ska man börja? Vad är viktigt att veta? Denna antologi innehåller en samling perspektiv på lärares mångfacetterade yrkesliv. Karin Nygårds och Terese Raymond låter experter, forskare och lärare dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter om vår digitala samtid.

Slutsåld på förlaget, men finns på bibliotek.

 

Läs mer om och köp boken De fem stora.
De fem stora : Fullan-Hattie-Timperley-Wiliam-Dweck av Jesper Ersgård (Natur & Kultur Akademiska 2016)

De fem stora ger överblick över och förståelse för den senaste skolforskningen och knyter den till det dagliga komplexa skolarbetet. På ett konkret och underhållande sätt presenteras här forskningsresultaten från de fem största internationella forskarna inom pedagogik ur ett lärarperspektiv.

Läs mer om boken och provläs ett kapitel på förlagets hemsida.

 

Läs mer och köp Digitalisering som lyfter skolan.

Digitalisering som lyfter skolan - Teori möter praktik av Håkan Fleischer och Helena Kvarnsell (Gothia Fortbildning 2015)

För att utveckla elevernas kunskaper med hjälp av digitala verktyg måste vi utgå från pedagogik snarare än teknik. Författarna tar sin utgångspunkt i forskning inom skola och IT. De visar vilka fallgropar som finns med tekniken och hur du kan undvika dem. Här finns också konkreta metoder för att utnyttja de fördelar som digitaliseringen för med sig.

Läs mer om boken och provläs ett kapitel på förlagets hemsida.

 

Hitta Design för lärande  på ditt närmaste biliotek.

Design för lärande av Anna-Lena Rostvall & Staffan Selander (Red.) (Nordstedts Akademiska förlag 2008)

Boken är en antologi där ett nytt perspektiv, det designorienterade multimodala lärandet presenteras. Så här skriver författarna: "Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag."

Slutsåld på förlaget, men finns på bibliotek.

 

Läs mer om Formativ undervisning och se var du kan köpa den.

Formativ undervisning - Utveckla klassrumspraktiker med lärandet i fokus (2017) av Åsa Hirsh

I en komplex och föränderlig skola behöver lärare vara kunskapsproducenter snarare än konsumenter av färdiga metoder, vilket möjliggörs genom professionsdriven och elevdatabaserad kollegial undervisningsanalys. Boken diskuterar hur lärare – med hjälp av eleverna – systematiskt och kontinuerligt kan analysera hur lärande möjliggörs i klassrummet, finna det som utgör möjligheter och svårigheter, och utifrån detta hitta alternativa vägar att forma sin undervisning.

Läs mer om boken och provläs ett kapitel på förlagets hemsida.

 

Hitta Didaktisk design i digital miljö på ditt närmaste biliotek.

Didaktisk design i digital miljö - nya möjligheter för lärande av Staffan Selander, Eva Svärdemo-Åberg (Red.) (Liber 2009)

I bokens första del utvecklas de teoretiska grunderna för analys av lärande utifrån ett designteoretiskt, multimodalt perspektiv. Bokens andra del ger flera olika exempel på lärande i digitala klassrum, hur lärare och elever använder medier i olika lärsekvenser och hur digitala texter och bilder används för att forma en egen förståelse. Bokens avslutande del behandlar spelmiljöer som lärmiljöer och speldidaktik.

Läs mer om boken och provläs ett kapitel. Slutsåld på förlaget, men finns på bibliotek.

 

Läs mer om och köp Pedagogiska teorier och praktiker.
Pedagogiska teorier och praktiker av Tove Phillips (Gleerups Utbildning AB 2014)

I boken tar Tove Philips, lärare på Barn- och fritidsprogrammet, läromedelsförfattare och skribent, upp olika pedagogiska teorier/skolor och hur dessa används i praktiken samt pedagogiska förhållningssätt, t.ex. hur man implementerar värdegrunden i det pedagogiska arbetet. Hur tänkte egentligen Vygotskij, Dewey, Montessori och Waldorf och de andra stora pedagogerna om lärande och utveckling? Hur omsätter man deras tankar i praktiken? Hur skulle du vilja utforma framtidens skola och förskola?

Läs mer om boken och provläs ett kapitel på förlagets hemsida.

 

Läs mer om och köp Lärandets grunder.
Lärandets grunder : teorier och perspektiv av Mikael Jensen (Red.) (Studentlitteratur 2011)

Författarna belyser lärande i klassrummet och hur det kan utvecklas men de beskriver också hur mångsidigt lärande kan vara långt utanför skolans väggar. Vi får även ta del av studier utförda inom kognitions- och neuroforskning, miljöpsykologi, design och medieforskning.

Läs mer om boken på förlagets hemsida.

 

Läs mer om och köp Vuxendidaktik.
Vuxendidaktik - 14 tankelinjer i forskning om vuxnas lärande av Staffan Larsson (Natur & Kultur 2013)

Hur vuxenundervisning läggs upp grundar sig på olika idéer om vad man bör lära sig, hur det ska gå till och varför. Författaren har gjort en grundlig genomgång av den internationella forskningen om vuxnas lärande och mejslat fram fjorton tankelinjer. Målet är att tankelinjerna ska hjälpa lärare, lärarstuderande, ledare och utbildningsansvariga att reflektera över och göra didaktiska val i ett sammanhang.

Läs mer om boken och provläs ett kapitel på förlagets hemsida.

 

Läs mer om och köp En dator per elev.
En dator per elev (2014) av Susanne Kjällander

De flesta kommuner har investerat i eller är på gång med en-till-en-projekt där varje lärare och elev har varsin dator. Denna nya digitala skolmiljö innebär en mängd möjligheter – men också utmaningar.

Unikt för boken är att den på ett vetenskapligt sätt adresserar övergången till en digital skola. Susanne Kjällander visar att dagens metoder för lärande och bedömning inte räcker till – det krävs nya metoder för nya tider.

Slutsåld på förlaget, men finns på bibliotek.

 

Läs mer om och köp Teaching Digital Natives.
Teaching Digital Natives: Partnering for Real Learning av Marc Prensky (Corwin 2010)

Dagens studenter växer upp i en digital värld. Dessa "digitala infödingar" lär sig på ett nytt och annorlunda sätt vilket leder till att lärare behöver nya angreppssätt för att göra undervisningen verkligare och mer relevant för dagens studenter och elever

Marc Prensky, som myntade begreppen "digital natives' and 'digital immigrants', presenterar en intuitiv men fortfarande väldigt innovativ och verklighetstestad modell för samarbetslärande med modern IKT som stöd.

Läs mer om och köp boken på Adlibris hemsida.

 

Hitta Digital kompetens i undervisningen på ditt närmaste bibliotek.
Digital kompetens i undervisningen av Ulf Jämterud (Natur & Kultur 2010)

Boken vänder sig i första hand till högstadie- och gymnasielärare inom de samhällsvetenskapliga ämnena, men innehåller även generella perspektiv på IT i skola och undervisning. Här får du bl.a. konkreta tips på digitala lärresurser och förslag på användningsområden.

Boken går inte längre att beställa (slut på förlaget), men du kan låna den på biblioteket.

 

Läs mer om och se var du kan köpa Boken om pedagogerna.
Boken om pedagogerna av Anna Forsell (Red.) (Liber 2018, 7:e upplagan)

I boken om pedagogerna presenteras klassiska pedagoger och aktuella pedagogiska inriktningar. De eviga pedagogiska frågorna som rör undervisningens innehåll, form och mål lyfts fram och det utbildningspolitiska systemskifte som den svenska skolan genomgår diskuteras. Resultatet blir en aktuell och mångfacetterad beskrivning av vårt pedagogiska arv och dagens skolverklighet. Denna sjätte upplaga är grundligt reviderad och innehåller flera nya kapitel.

Läs mer om boken och provläs ett kapitel på förlagets hemsida.

 

Hitta Digitaliseringen i skolan på ditt närmaste bibliotek.
Digitaliseringen av skolan av Jan Hylén (Studentlitteratur 2010)

I den här boken presenterar Jan Hylén argument och forskningsresultat om IT i skolan. Han sammanfattar utvärderingar, internationella jämförelser och forskning och sätter dem i relation till den politiska diskussionen.

Läs mer om boken. Slutsåld på förlaget, men finns på bibliotek.

 

Läs mer om och köp 
Lyckas med digitala verktyg i skolan

Lyckas med digitala verktyg i skolan : pedagogik, struktur och ledarskap av John Steinberg (Gothia fortbildning 2013)

I boken visar John Steinberg hur man kan arbeta framgångsrikt med datorer, surfplattor och mobiler samt hur man undviker en del av de fallgropar som finns. Här finns resonemang om hur man kan strukturera lektioner och uppgifter, organisera fortbildning inom området och hur man som lärare kan leda det digitala arbetet i klassrummet. Bokens fokus ligger på pedagogik och didaktik snarare än på specifika tekniska lösningar.

Läs mer om boken och provläs ett kapitel på förlagets hemsida.

 

Läs mer om och köp Lärarens återkomst.

Lärarens återkomst : från förvirring till upprättelse av Jonas Linderoth (Natur & Kultur Akademiska, 2016)

I debattboken Lärarens återkomst ger pedagogikprofessorn och spelforskaren Jonas Linderoth upprättelse till den svenska lärarkåren. Lärarens återkomst är en debattbok som introducerar ett alternativt perspektiv på lärande, samt gör en mycket kritisk genomlysning av skolans digitalisering.

Läs mer om boken och provläs ett utdrag på förlagets hemsida.

 

Nätbaserad utbildning av Stefan Hrastinski (Studentlitteratur 2013)

Boken är en populärvetenskaplig version av hans avhandling: Participating in synchronous online education. Avhandling, Lunds universitet (2007).

Läs mer om boken och provläs ett kapitel på förlagets hemsida.

 

Läs mer om och köp Don´t bother me mum.

Don't Bother Me Mom--I'm Learning! av Marc Prensky (Paragon House 2005)

Mark Prensky vänder sig med den här boken främst till lärare och föräldrar som oroar sig för sina elevers/barns datorspelande. Den ger en inblick i hur och varför video- och dataspelande faktiskt kan utveckla de barn som använder dem. Don't Bother Me Mom--I'm Learning! går på djupet när det gäller datorspeladets möjligheter. Samtidigt diskuterar författaren vad är det barn verkligen lär sig och hur vi kan använda dataspelsdramaturgin på ett positivt sätt för att underlätta lärande.

 

Hitta Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet på ditt närmaste bibliotek.

Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet av Ove Jobring & Urban Carlén (Red.) (Studentlitteratur 2005)

För att kunna förstå utvecklingen av en företeelse i samhället måste vi först få en förklaring på vad som sker. Den här boken handlar om att förstå uppkomsten och utvecklingen av nya former för lärande och möte på nätet i form av nätbaserade gemenskaper och mötesplatser, där människor diskuterar, utbyter erfarenheter och på olika sätt lär och förkovrar sig.

Låna boken på biblioteket.

OBS! om du vill kan du i stället välja att läsa någon av de andra böckerna i trilogin:

Lärgemenskaper på nätet - en introduktion av Ove Jobring & Urban Carlén (Red.) (Studentlitteratur 2004)
Låna boken på biblioteket.

Att skapa lärgemenskaper och mötesplatser på nätet av Ove Jobring & Urban Carlén (Red.) (Studentlitteratur 2006)
Låna boken på biblioteket.

 

Hitta Digital kompetens i lärarutbildningen på ditt närmaste bibliotek.

Digital kompetens i lärarutbildningen - Ett integrationsperspektiv av Annika Käck, Sirkku Männikkö-Barbutiu (Red.) (Studentlitteratur 2012)

Boken presenterar ett holistiskt angreppssätt för integreringen av digital kompetens i högre utbildning, särskilt i lärarutbildningen. Mer teoretiska kapitel varvas med erfarenheter från författarnas utvecklingsarbete. Dessutom presenteras konkreta modeller och övningar som kan användas både på organisations- och individnivå.

Provläs ett kapitel.

Boken är slut på förlaget men du kan låna den på biblioteket.

 

Hitta Mer om nätbaserat lärande på ditt närmaste bibliotek.

Mer om nätbaserad utbildning av Stefan Hrastinski (Red.) (Studentlitteratur 2011)

I den här fördjupande boken delar ett antal författare med sig av sina erfarenheter och aktuella forskningsresultat kring nätbaserat lärande.

Boken är slut på förlaget men du kan låna den på biblioteket.

 

Köp Design för lärande i musik begagnad.

Design för lärande i musik av Anna-Lena Kempe och Tore West (Nordstedts förlag 2010)

I denna bok i serien "Design för lärande" analyserar författarna meningsskapande med musik samt hur kommunikationen i musikundervisning påverkar möjligheterna till meningsskapande och lärande. Med en ny undervisningsdesign som utgår från villkoren för meningsskapande kan fler elever lära sig att musicera på ett meningsfullt sätt, är ett av bokens budkap.

Boken riktar sig till blivande och verksamma musiker och musikpedagoger samt till alla som är nyfikna på musikens mening i våra liv. Den går att köpa begagnad.

 

Läs mer om och köp Convergence Culture.

Convergence Culture av Henry Jenkins

Henry Jenkins räknas till de främsta forskarna om digitala medier och nätkulturer. I sin bok presenterar han idéer och tankar kring det som händer just nu. Träffande fångar och beskriver han förändringar i vår omvärld och då framför allt integreringen mellan nya och gamla medier och vilka konsekvenser det medför.

Läs delar av boken som e-bok i Google Books.

Läs mer i Henry Jenkins blogg.

 

Ladda ner Education for a digital world som PDF.

Education for a Digital World (2008)

En antologi på drygt femhundra sidor som vänder sig till alla som vill anpassa och förändra utbildning och lärande efter dagens krav och förutsättningar. Den är fritt tillgänglig som PDF under en Creative Commons-licens, och publiceras av Commonwealth of Learning i samarbete med BCcampus i Vancouver, Kanada.

 

Läs Knowing Knowledge online.

Knowing Knowledge av George Siemens (2006)

Du kan läsa boken online. George Siemens är professor och verksamhetschef vid Learning Innovation and Networked Knowledge Research Lab på University of Texas, Arlington. Han är mest känd för konnektivismen, ett socialt och konstruktivistiskt grundat perspektiv på lärande som tar sin utgångspunkt i dagens komplexa och ständigt föränderliga nätverkssamhälle.

 

Läs The Theory and Practise of Online Learning online.

The Theory and Practise of Online Learning (2008, 2nd Edition)av Terry Anderson

Terry Anderson är professor och forskningsledare i Distance Education vid Kanadas öppna universitet, Athabasca University och Fathi Elloumi. Detta är en guide för planering, genomförande och hantering av nätundervisning. eBoken innehåller information om nätundervisningens teori, om hantering, verktyg och metoder samt om den processmodell Athabasca University använder. För den intresserade så har Terry Anderson en blogg " Virtual Canuck - teaching and learning in a Net-Centric World", där du kan hitta fler av hans böcker som finns att läsa på nätet.

Upp

 

XX
XX