Flipped learning
En omtalad variant av Blended learning är det som kallas det "flippade klassrummet", eller det omvända klassrummet.
Det finns nästan lika många sätt att skapa blandade lärmiljöer som det finns lärare.
I den här filmen berättar IKT-utvecklare Peter Gunnebro mer om fördelarna med att flippa undervisningen, särskilt för vissa grupper av elever och studenter.
I det "traditionella" klassrummet ägnas en stor del av tiden till faktainhämtande av olika slag, genom föreläsning, genomgång, läroböcker etc.
En större eller mindre del av tillämpningen och kanske också analysen och utvärderingen sker utanför klassrummet, i hemmet, i form av hemarbete.
Med det omvända eller flippade klassrummet vänder vi upp och ner på Blooms taxonomi.
Att ta del av fakta, genom ex en filmad genomgång, sker mestadels på egen tid, utanför klassrummet. Förståelsen kan delvis testas genom en kommentarsfunktion eller ett kompletterande quiz i anslutning till filmen. I klassrummet ägnas istället tiden åt den djupare förståelsen, tillämpningen, analysen, utvärderingen och skapandet.
Hur fungerar det och varför?
Pedagogerna Jonathan Bergmann och Aaron Sams brukar räknas som pionjärerna inom "The flipped classroom". Här berättar Jon Bergmann mer om vad de har gjort, hur det fungerade och varför!
Bergmann och Sams har tillsammans skrivit boken Flip your classroom – reach every student in every class every day.
Boken börjar med att de berättar sin historia om hur och varför.
2007 började de spela in sina lektioner för de elever (på Woodland Park Highschool i Colorado) som på grund av olika aktiviteter missade viktig lektionstid. Tanken var att dessa elever skulle få en chans att i efterhand och på egen tid ta del av lektionsinnehållet.
De upptäckte snart att även elever som varit närvarande under genomgången använde sig av filmerna som repetition, ex inför ett prov.
Efter ett tag kom de på att de skulle testa att göra egna filmer som eleverna kunde titta på innan lektioner, som en förberedelse, exempelvis inför ett nytt moment.
På så sätt skulle de kunna använda lektionstiden till att hjälpa eleverna med vad de eventuellt inte förstod av filmen och med fördjupningen av innehållet. Det fanns plötsligt mycket mer tid över för eleverna, för deras frågor och tankar.
Titta på filmen nedan och låt dig inspireras av flip-mästarna:
Khan Academy

2006 startade Salman Khan organisationen och YouTube-kanalen The Khan Academy med syftet att lära ut kunskap gratis med hjälp av lektionsvideor i form av korta Youtube-klipp. Allt började med att han ville hjälpa en kusin med matematiken över nätet och då spelade han in små filmer med genomgångar som han publicerade på YouTube. Salman fortsatte att handleda via YouTube-filmer och snart var det många som tittade på filmerna och sökte hans hjälp.
Så småningom fick han stöd av Bill och Melinda Gates att bygga upp sin verksamheten och idag finns det tusentals filmer på Khan Academys YouTube-kanal och nästan inom alla olika ämnen. I den här filmen berättar Salman själv om varför och hur han grundade Khan Academy.
Salman Khan: Let's use video to reinvent education (ca 20 min)
"Om Isaac Newton hade spelat in sig själv på video så hade jag sluppit" - säger Salman Khan skämtsamt i videon. Cirka 5 minuter in i filmen så berättar han om det flippade klassrummet som sedan dess blivit så populärt.
Många lärare och studenter som prövat den omvända klassrumsmodellen anser att den är bättre anpassad till verkligheten. I det verkliga livet arbetar vi ju oftast tillsammans med våra kollegor i olika grupper för att nå ett bättre resultat. Detta kan vara sant även i klassrummet.
Att tillsammans med sina kurskamrater kunna slutföra olika uppgifter och projekt på lektionstid har många fördelar. Vid olika åsikter om ett ämne kan konstruktiva diskussioner hjälpa till att bredda perspektivet. Genom att arbeta tillsammans kan de också fullborda större och mer komplexa uppdrag, eftersom de har varandras kunskaper och lärarens stöd till sitt förfogande. Detta leder oftast till att de studerande får en djupare förståelse för ämnet samtidigt som de tränas i att samarbeta och hjälpa varandra.
Det är viktigt att lärare som planerar att flippa sin undervisning, vet om deras studenter faktiskt tar del av inspelade genomgångar och annat material hemma. Här kan kan en lärplattform underlätta arbetet med att följa upp varje elevs framsteg.
Men det handlar inte bara om att ha kontroll över lärandeprocessen. Med hjälp av en lärplattform kan läraren även skapa ett intressant och engagerande innehåll med länkar, bilder, videoklipp och ljudmaterial. Genom att lägga till några kontrollfrågor, som ska besvaras hemma före lektionen, kan läraren också enkelt få återkoppling på vad studenterna inte förstår och behöver hjälp med under lektionen . Läraren kan också enkelt hålla kontakten med sina studenter via lärplattformens verktyg för kommunikation.
Man skiljer också på flippat klassrum och flippat lärande. Karin Brånebäck, 1-7 lärare och förespråkare för den omvända klassrumsmodellen, har skrivit ett inlägg om just detta, Flippat lärande - fyra pelare, i sin blogg Kilskrift. Karin har också startat och administrerar facebook-gruppen Flippa Klassrummet. Gruppen är privat och du måste ansöka om medlemsskap.
➤ Upp