Multipla intelligenser
Hur är du intelligent? Det finns många sätt att vara intelligent på, enligt Howard Gardner.
Alla har vi fötts med olika kombinationer av intelligenser och vi lär oss därför på lite olika sätt. Men ingen intelligens är bättre eller sämre än någon annan.

År 1983 publicerade Howard Gardner, professor i pedagogik vid Harvard university, sin bok Frames of Mind - The Theory of Multiple Intelligences. Denna bok fick ganska stort genomslag i skolan. Diskussioner om elevernas olika intelligenser tog fart och flera intressanta projekt och experimentskolor inspirerade av Gardner sjösattes.
Gardners teori om de multipla intelligenserna (MI) är besläktad med Kolbs tankar om lärstilar och säger att det finns minst åtta olika intelligenser (men det kan finnas fler), som är mer eller mindre utvecklade i varje människa. Vi kan också bli bättre inom varje intelligens, nämligen genom att öva upp den.
I sin bok definierar Gardner begreppet intelligens som "förmågan att lösa problem eller framställa produkter som värderas högt i ett eller flera kulturella sammanhang". Med denna utgångspunkt beskriver han följande intelligenser:
- Spatial intelligens - förmågan att på ett visuellt sätt kunna uppfatta världen korrekt, bra lokalsinne, lätt för att läsa kartor och diagram, förstå abstrakta figurer
- Lingvistisk (språklig) intelligens - förmågan att tala, läsa och formulera sig väl, bra på att övertyga andra (retorik), lösa korsord, berätta en historia och lära sig nya språk
- Logisk matematisk intelligens - förmåga att förstå och använda logiska stukturer och se samband, lösa matematiska problem, analysera och beräkna.
- Taktil-Kinestetisk (kroppslig) intelligens - förmåga att använda och uttrycka sig med kroppen, bra på att dansa, idrotta och skapa med händerna.
- Audativ(musikalisk) intelligens - förmågan att musikaliskt uppfatta olika toner och rytmer, bra på att tolka, utöva och skapa musik.
- Interpersonell (social) intelligens - förmågan att kunna förstå och lyssna på andra människor, bra på att samarbeta, känna empati, avläsa ansiktsuttryck, gester, känslor och röstlägen hos andra.
- Intrapersonell (reflekterande) intelligens - förmågan att förstå sig själv, bra på att vara ensam, göra själviakttagelser och förstå sina svagheter och styrkor.
- Ekologisk(natur) intelligens - förmågan att se sammanhang och bli ett med naturen, bra på att handskas med djur och "gröna fingrar.
- Existensiell intelligens - förmåga att se existentiella sammanhang, ett medfött intresse för livsfrågor och andlighet, bra på att meditera, nå flow-tillstånd.
- Pedagogisk intelligens - vår förmåga att lära ut till andra, en medfödd talang som gör att du anpassar ditt sätt att visa och förklara till den individ som du vill lära ut något till.
Se filmen där Howard Gardner själv berättar om sin teori och hur han kom fram till den.
För dig som vill veta mer om Howard Gardners forskning och som funderar på om hans teorier verkligen kan stämma, se denna föreläsning från 2016, där han förklarar mer om hur han kommit fram till sin teori och varför den inte direkt går att applicera på undervisning.
Reflektera över
På vilket sätt kan Gardners teori om multipla intelligenser kopplas till användningen av olika typer av IT-verktyg och digitala resurser i utbildningssammanhang?
Referenser och bra www-resurser
Läroverktyg - om lärande och forskning i digitala miljöer. KK-stiftelsens skriftserie Nr 18.
https://learning-theories.com/ - En kunskapsdatabas på engelska med teorier och biografier.
Gardner, Howard (1999) Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century
➤ Upp