DigiKoll hem
B 101: Teorier bakom IT och lärande

Kollaborativt lärande

Kollaborativt lärande - även kallat samarbetslärande - utgår ifrån att inlärning sker bäst i ett socialt sammanhang, utifrån en kollektiv kunskapsbildning och delad expertis.

I den kollektiva kunskapsbildningen utvecklar den lärande sina tankar och konstruerar kunskap tillsammans med andra. De får kommentarer och nya idéer av sina "medstudenter" och måste också reflektera över sitt eget tänkande. Ofta jobbar deltagarna i smågrupper eller i par. Varje individ tillför sin egen andel av sakkunskap och erfarenhet i den gemensamma lärprocessen.

Kollaborativt lärande kan ske både i en lärosal, i olika projektarbeten eller i en webbaserad miljö.

De lärande uppmuntras att också lägga fram halvfärdiga tankar och resultat som är under utveckling, även om slutprodukten skulle vara en individuell uppgift som skall lämnas in till läraren. Att externalisera och presentera sina tankar för de andra lärande spelar en central roll, liksom att få respons ifrån andra.

För ett kollektivt kunskapsbyggande behövs noggranna instruktioner, till exempel i form av inlärningsuppgifter. En diskussion föds inte av sig själv, den måste ha ett meningsfullt inledningsproblem, en kontext och även ett syfte och mål.

Teacher Collaboration: Spreading Best Practices School-Wide

Med situerat lärande menas att lärandet ses som beroende av och inbäddat i ett socialt och kulturellt sammanhang. Det gör det svårt att förstå lärandet och lärandets villkor utan att se till det sammanhang i vilket de ingår. Enligt Jean Lave och Etienne Wenger förekommer situerat lärande i många situationer utan att man alltid talar om lärande.

I lagsporter som handboll, fotboll, ishockey m.m. lär sig lagmedlemmarna inte bara olika kombinationer och teknik. De lär sig också outtalade men viktiga regler för hur man samarbetar, hur man upprätthåller kamratskapet inom laget, hur man ställer krav på varandra och hur man ger varandra uppskattning. Men, detta lärande är knutet till den situation där det pågår och kan inte ersättas med skolundervisning om samma sak.

The importance of collaboration

För Lave och Wenger är situerat lärande starkt förknippat med sociala mönster och vanor som man tillägnar sig genom lärlingskap, alltså att delta i en verksamhet och tillägna sig de färdigheter men också de hemligheter som är förknippade med den.

Idag bli det mer och mer vanligt att samarbeta på distans eftersom det finns så många digitala gratisverktyg som gör det både enkelt och möjligt att nå andra med liknande behov och intressen. Sociala medier som Twitter och Facebook används exempelvis för att snabbt få tips och råd från andra som kanske redan har löst ett liknande problem eller för att bolla idéer och tankar när du ska ta ett beslut. Men det finns massor av andra digitala verktyg för kollaborativt lärande och nya tillkommer hela tiden. I filmen nedan visar IT-pedagog Åsa Kronqvist och hennes kollega Dan Wirdefalk vid Högskolan Kristianstad några exempel på digitala verktyg för samarbete.

 

Reflektera över

På vilket sätt kan kollaborativ teori om lärande och utveckling kopplas till olika typer av IT-verktyg och digitala resurser?

 

Referenser och bra www-resurser

Läroverktyg - om lärande och forskning i digitala miljöer. KK-stiftelsens skriftserie Nr 18.

https://learning-theories.com/ - En kunskapsdatabas på engelska med teorier och biografier.

Etiene Wenger's homepage har material om "communities of practice".

Läs mer om Communities of Practice (Lave and Wenger)

Social Learning Theory (Bandura)

Wenger, Etienne (c 2007) 'Communities of practice. A brief introduction'. Communities of practice, http://wenger-trayner.com/introduction-to-communities-of-practice/.

Upp

 

XX
XX