DigiKoll hem
F 104: IT och elever med autism

Fler resurser

Lär dig mer om autism

NPF-podden - Också från UR. I podden svarar psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo och ger handledning om hur man kan hjälpa barn med neuropsykiatriska diagnoser.

e-autism - En webbaserad grundkurs, framtagen av Autism Sverige, som är öppen för alla som skapar ett konto och loggar in. Här får du en introduktion till vad autism är och innebär . När du har gått igenom alla avsnitt kan du göra ett kunskapstest och skriva ut ett diplom. Du kan ockå se en presentation av webbutbildningen på UR Samtiden, där Mats Jansson, ombudsman berättar mer och visar exempel.

 

Förskolan

Logopeden och specialpedagogen Ulrika Aspeflo berättar i den här filmen från UR Samtiden om barn med autismspektrumtillstånd och hur man konkret kan arbeta för att stödja dem i förskolan: Barn som väcker funderingar (82:11).

Autismspektrumtillstånd: Att samverka i förskolan (pdf) är en folder från Autism- och Aspergerförbundet Skåne som tar upp olika svårigheter som kan uppstå och vad man kan göra.

Barn som tänker annorlunda - barn med autism, Aspergers syndrom och andra autismspektrumtillstånd (pdf) - Kunskapssammanfattning från 2010 för dig som jobbar i förskolan och skolan och möter barn med tecken på psykisk ohälsa, framtagen av Socialstyrelsens Utvecklingscentrum för barns psykiska hälsa (UPP).

 

Grund- och gymnasieskolan

Lärportalen - På Skolverkets lärportal hittar du moduler för kompetensutveckling genom kollegialt lärande, med texter, filmer och några exempel på hur andra lärare arbetar. De har en del moduler för specialpedagogik. Där finns också material om digitala verktyg som stöd för planering, minne och struktur.

Stödmaterial för inkludering i grundskolan (Artikel 22) är skriven av Ulrika Aspeflo. Hon diskuterar inkludering för barn med autismspektrumtillstånd utifrån sex olika nivåer (0-5), där nivå 0 är "ingen inkludering", beskriver vad nivåerna innebär, hur man kan arbeta för att uppnå en högre nivå och hur det gynnar alla i klassen.

Stödjande strukturer - en fallstudie om hur skolan möter elever inom autism - Rapport skriven av Ulla Alexandersson, lektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Levla lärmiljön - Ett vägledande stödmaterial från Umeå kommun för att förstärka skolans tidiga insatser för elever som hamnar i problemsituationer. Utvecklat i nära samarbete med pedagoger, specialpedagoger, rektorer och elevhälsopersonal. Materialet består av formulär och en åtgärds- och anpassningsbank. Det finns även formulär för förskolan.

Vi är inte bra på barn som Oskar – hur kan vi bli det? - En skrift från Specialpedagogiska skolmyndigheten, skriven av Lena Pettersson. Hon berättar om ett utvecklingsprojekt kring en pojke med Aspergers syndrom under hans tre första år i skolan och hur de jobbade fram arbetssätt för att få till en bra undervisning både för honom och hans kamrater. Skriften kan köpas, men också ladda ner som pdf. Det finns även en DVD att köpa.

Oskar visar vägen – att lära av en elev med autismspektrumstörningar i skolan - Lena Pettersson och Inger Liljeroth återkommer till Oskar i en fortsättning och fördjupning, nu i ett längre tidsperspektiv och med fokus på det lärande och den kunskapsutveckling som har skett i skolan i och med arbetet med Oskar.

Rätt hjälp till elever med asperger och autism - En föreläsning från UR Samtiden. Inger Nilsson pratar om inkludering, undervisningssätt och stödstrategier.

Känslan av att lyckas viktig vid fysisk aktivitet - Intervju med Susann Anrell som har forskat om vad som är viktigt för att få unga med autism att delta i fysiska aktiviteter i skolan.

Självhjälp på vägen - En webbplats från Riksförbundet Attention i samband med Landstinget i Uppsala. Du som lärare, men även som förälder, vårdpersonal eller barn och ungdom, kan här hitta information och tips om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och närbesläktade diagnoser. De har också tips på böcker inom ämnet! För lärare om autism respektive Aspergers syndrom.

Kaosteknik - Lina Melanders sida med material och lösningar för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Orka: Kaveh har inga kompisar och Orka: Alvin får utbrott - Filmer från UR (du måste ha tillgång till UR Access för att kunna se dem). Om hur man kan hjälpa skolelever med Aspergers syndrom respektive autism, exemplifierat av fiktiva skolelever, Kaveh och Alvin. Även här finns lärarhandledning.

 

Vuxenstudier

Flexibelt lärande 2.0 - Ett praktiskt metodmaterial för en tillgänglig vuxenutbildning från DalaWux. Inriktningen är på ökad tillgänglighet med hjälp av IKT, särskilt för vuxenstuderande inom NPF-spektrat (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). På projektbloggen hittar du bl.a instruktionsfilmer kopplat till många vanliga digitala verktyg och funktioner. Bloggen är ett komplement till metodmaterialet. Se filmen nedan.


Tillgänglig lärmiljö för vuxna med autism
- En del av Specialpedagogiska skolmyndighetens studiepaket om vuxna med funktionsnedsättning som riktar sig till de som möter vuxenstuderande i sitt arbete. Materialet består av en skrift samt en film om tillgänglig lärmiljö.

Studenter med Aspergers syndrom - En avhandling av Ann Simmeborn Fleischer, forskare i handikappvetenskap vid Högskolan i Jönköping. Den handlar om universitetsstudenter med Aspergers syndrom, hur de upplever situationen och vad de kan få för stöd.

 

Övrigt

De saknade eleverna - Se hela föreläsningen med Kenth Hedevåg om hemmasittare och hur skolan måste arbeta mer inkluderande med en undervisning som passar fler barn.

Pedagogiskt perspektiv - Intressanta artiklar i PDF-format, publicerade av Pedagogiskt perspektiv, ett kunskapsföretag inom det neuropsykiatriska området. En rad författare tar upp olika, både pedagogiska och allmänna, aspekter av autismspektrumtillstånd.

ADHD – hjälp hur gör man - Hela seminariet från UR Samtiden med Lotta Westerholm. Del 1 handlar ganska mycket om henne själv och hur hon har upplevt sina begränsningar.

Hur gör man när man ritpratar? - Bloggen M som i underbar skrivs av Tina Wiman, vars dotter Mathilda har autism. I den här filmen berättar hon om ett tillfälle när hon ritpratade med Mathilda och ger tips på hur man kan göra.

Special Nest - En webbtidning med neuropsykiatri i fokus, som bevakar det som händer inom området. En del artiklar är gratis att läsa, men för de flesta behöver du en prenumeration.

Upp

 

XX
XX