Alternativa lösningar
Om de vanliga sätten att arbeta på inte räcker till... då kan kompenserande alternativ behövas för att eleverna ska kunna känna sig delaktiga och få ett ökat självförtroende.
Det finns många tekniska lösningar som kan underlätta vardagen för personer som har en funktionsnedsättning. Idag är det kanske smarta telefoner och surfplattor som är mest i ropet men utvecklingen går hela tiden framåt.
Inger Nilsson om teknik som underlättar (2:05)
Att arbeta med IKT
"Ett barn som tycker utvecklingssamtalet med lärare och förälder är svårt och inte vill prata kan få komma på tals på annat sätt med bilder eller vara med på distans via Skype eller Facetime [videosamtalsprogram för Apple], och då få mycket lättare att delta i samtalet. Den som hellre skriver än talar kan chatta. Och den som tycker det är jobbigt att göra en presentation inför klassen kan spela in en film med redovisningen och spela upp den."
Gunilla Almgren Bäck, specialpedagog och IKT-skolutvecklare i Mölndal, intervjuad av Göteborgsposten.
Det flippade klassrummet
Ett sätt att använda sig av digital teknik är genom den metod som kallas "flipped classroom" eller det flippade klassrummet. Kortfattat innebär det eleverna får som hemuppgift att ta del av faktainnehållet, ofta i form av en inspelad videoföreläsning, medan tiden i klassrummet ägnas åt samarbete och diskussioner, med läraren tillgänglig för att svara på frågor och ge feedback..
Peter Gunnebro berättar mer och tar upp fördelar specifikt för elever med NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) i filmen nedan.
Claudia Larsson, specialpedagog i Kungsbacka kommun, har gjort en presentation i Prezi där hon listar fler fördelar ur ett specialpedagogiskt perspektiv:
- Eleverna får en förförståelse.
- Elever som behöver mer tid kan se om flera gånger.
- Elever som behöver förberedelse får en inblick i vad som ska hända på lektionen.
Antingen spelar du in din egen genomgång eller så lånar du en "flipp" som någon annan har skapat. Metoden har blivit populär bland svenska lärare och det är många som delar med sig av sina filmer på nätet!
Visuellt och kognitivt stöd
Inom projektet KomHIT (finansierat av Arvsfonden) skapades bland annat en nationell webbresurs - Bildstöd - för att underlätta kommunikationen främst i olika vårdsituationer, men där finns även bildstöd inom kategorin skola & förskola. Läs mer om projektet hos kommunikations- och dataresurscentret DART.
En annan situation där visuellt stöd kan göra skillnad är när eleven står inför en förändring i miljön, som en skolstart. Ibland kanske det inte går att förbereda barnet genom besök och liknande, men varför då inte använda den nya tekniken? Läs inlägget på bloggen Rosa prinsessan om hur dottern i familjen (med autism och ADHD) fick en digital inskolning via iPad och dator!
Spelläraren

Felix Gyllenstig Serrao, nu projektledare, har jobbat som förstelärare (åk 7-9) på Frölundaskolan i Göteborg och har erfarenhet av specialundervisning för elever med diagnoser och socioemotionella problem. Han bloggar som Spelläraren om hur han använder spel som ett pedagogiskt verktyg för att nå ut till eleverna.
Läs inlägget: Diagnoser och dataspel en given kombination, där han beskriver vad i spel som kan tilltala elever med autismspektrumtillstånd eller ADHD. Längst ner i inlägget hittar du länkar till exempel på hur Felix arbetar med spel tillsammans med elever med diagnoser, bland annat Struktur, pedagogik och Sonic, där han beskriver hur han använde "spelscheman" för att fånga uppmärksamheten hos en tv-spelande elev med stora koncentrationssvårigheter. Han berättar också om den eleven i en intervju (från 4:25-6:30).
Fler tips
Har du tillgång till UR Access kan du se Felix Gyllenstig Serrao i UR Lärlabbets avsnitt om Teknikstöd. Han är med från 21:30.
Du har nu tagit dig igenom Steg 5. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!