DigiKoll hem
F 104: IT och elever med autism

Ett annat sätt att tänka

Hur kan du som pedagog underlätta skolsituationen för en elev med diagnos inom autismspektrum? Det finns mycket du kan göra med ganska enkla medel!


Nyckel  Bemötande

Som vi har sett är svårigheterna och graden av dem individuella, även om diagnosen är densamma. Det är därför extra viktigt att se till barnets unika förutsättningar när det handlar om stöd, vare sig det är i vardagen eller i skolan. I filmen nedan ger Inger Nilsson råd och tips.

"Den duktigaste pedagogen [är] den som är en god observatör"

 

Fyra områden

För barn med diagnos inom autismspektrum finns det några specifika områden, som har att göra med kognitiva förmågor (tankeprocesser och hur hjärnan bearbetar information), där de kan mötas av utmaningar. Inger Nilsson berättar mer.

Abstrakt tänkande

 

Mentaliseringsförmåga ("Theory of Mind")

 

Informationsbearbetning

 

Exekutiva funktioner

 

Du har nu tagit dig igenom Steg 3. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!

Testa dig själv 3 Upp

 

XX
XX