DigiKoll hem
F 104: IT och elever med autism

Inledning

Bild av Devon Christopher Adams - CC-BY

Välkommen hit!

Den här kursen riktar sig till dig som kan komma att möta elever, studenter eller personer med autismspektrumtillstånd (AST).

Vad är autism? Kanske tänker du att en person med autism kan ha problem i vardagen med att samspela och kommunicera med andra människor, men har förmågan att lära sig telefonkatalogen utantill eller en unik talang för matematik. Som Dustin Hoffman i den populära 80-talsfilmen "Rainman". Det kan vara en bild av det hela, men det finns många fler - ett helt spektrum. Därför behövs en individuellt anpassad undervisning.

Du som är lärare kan komma långt med väldigt enkla medel genom att fokusera på individens styrkor och förmågor. I grunden handlar det om att minska stress och skapa trygghet för eleven. Teknikstöd som surfplattor och smarta telefoner förbättrar elevernas möjligheter att lära och att följa med i undervisningen. Det finns också appar som stöder kommunikation och kognition.

I den här kursen fokuserar vi på hur du kan underlätta lärandet för personer med autismspektrumtillstånd och vilka digitala stöd som kan underlätta och hjälpa till. Målet är att öka din förståelse för lärandesituationen för dessa elever och att inspirera dig att förändra din egen undervisning med enkla medel, så att den passar bättre för alla.

En del av de resurser du kommer stöta på är lite äldre, men vi tycker att de fortfarande håller och har därför med dem.

Fokus i kursmaterialet ligger huvudsakligen på svenska resurser och länkar. Det finns självklart många fler resurser att hämta på andra språk. Kom gärna med tips om du hittar något som du tycker är intressant!

 

Kursinnehåll

  • Vad det innebär att leva med autismspektrumtillstånd.
  • Hur personer med autismspektrumtillstånd upplever sin egen situation.
  • Exempel på lärresurser som kan skapa större förståelse för funktionsnedsättningen.
  • Vilka utmaningar någon med autismspektrumtillstånd kan möta i klassrummet.
  • Exempel på hur du kan utforma undervisningen för att underlätta lärandesituationen för dessa elever.
  • Tips på digitala verktyg, appar och annat som stöd för elever och studenter med autismspektrumtillstånd.
  • Länkar och tips på hur du går vidare.

 

Syfte och mål

Syftet med kursen - är att:

  • Öka din medvetenhet för vad det innebär att leva och studera med autismspektrumtillstånd.
  • Inspirera dig att lära dig mer om hur du med ökad lyhördhet och olika teknikstöd kan skapa en lärandemiljö som passar alla.

Vad ska jag lära mig?

Målet är att du efter kursen ska kunna:

  • Förstå vad autismspektrumtillstånd innebär och vilka svårigheter dessa elever kan mötas av i skolan samt vad du bör tänka på.
  • Använda verktyg och metoder för att utforma lärandesituationer som gynnar alla, men särskilt elever/studenter med autismspektrumtillstånd.
  • Värdera, analysera, välja ut samt inspirera andra att använda digitala verktyg, appar och teknik som kan underlätta studierna för elever/studenter med autismspektrumtillstånd.

 

På nästa sida hittar du en lärstig som visar vilka olika steg och uppdrag som ingår i kursen och hur många poäng varje steg är värt. Du börjar på noll och kan sedan bara levla upp!


För att se uppdragen måste du höra av dig till oss och registera dig som medlem i DigiKoll. När du har gjort det så kan du logga in till ditt privata basläger där du får en digital badge för varje ny nivå du uppnått. Du kan också få återkoppling från oss på dina inlämningsuppgifter. När du är klar med kursen får du ett kursbevis i form av ett diplom som beskriver vad du har lärt dig och kan göra.

  

Är du medlem har du även möjlighet att tjäna extra guldstjärnor som du kan byta in mot olika saker eller tjänster. Klicka på stjärnikonen i ditt basläger (den första sida du kommer till när du loggat in) för att se hur många guldstjärnor du har samlat ihop.

Lycka till!

Upp

 

XX
XX