Att nå fram

Grunden till allt lärande är kommunikation. Men, ibland kan klyftan mellan dig som pedagog och en person med en funktionsnedsättning kännas oöverstiglig.
Hur ska jag nå fram till den här personen? Hur ska jag kommunicera när det talade språket inte räcker till eller när jag inte kan använda de vanliga kommunikationssätten? Hur ska jag förstå vad hon eller han menar?
Lyhördhet är viktigt
Det gäller ofta att kunna uppfatta små nyanser och lägga märke till vad som inte sägs eller händer i en situation. För att kunna göra detta behöver du öva upp din lyhördhet och försöka sätta dig in i den andres situation. Vad ska du som lärare tänka på när du möter elever med funktionsnedsättning?
Lyssna på Jari Linikko (SPSM) som berättar om vikten av att vara lyhörd
Lågaffektivt bemötande
Det är svårt och tar lång tid att ändra betéenden hos personer med neuropsykiatriska funktionshinder eller utvecklingsstörning, om man fokuserar på beteendet. När en situation håller på att gå över styr så gäller det istället att behålla lugnet och absolut inte höja rösten.
Psykologen Bo Hejlskov Elvén berättar i denna inspelning av UR på ett humoristiskt och ögonöppnande sätt, hur du genom att bara sänka rösten och ta ett steg tillbaka och/eller sätta dig ner samt vända bort blicken, kan undvika att konflikter uppståreller escalerar i lärmiljön. Metoden kallas för lågaffektivt bemötande och går ut på att undvika att konflikter uppstår – men inte genom att alltid låta barnet få som det vill. I stället försöker man förstå vad som orsakar konflikter, och hitta lösningar som fungerar både för barnet och de vuxna.
Bo Heijskov har skrivit en bok tillsammans med Tina Wiman med titeln Barn som bråkar: att hantera känslostarka barn i vardagen. Den vänder sig både till föräldrar och lärare/andra vuxna i barnets närhet. I boken ger han många förslag på hur man kan lösa vardagsproblemen.
Nedan är fem tips från boken om hur man bemöter ett barn med problemskapande beteende
- Man måste förhålla sig till att barnet gör sitt bästa . Det är kärnan och det måste man förstå.
- Det är upp till den vuxne att få det att fungera. Det är ett vuxenansvar.
- Sedan behöver du en metod. Det räcker inte att gapa och skrika. Det kommer inte att fungera. Du måste tänka om.
- Sedan måste det vi förväntar oss av barnet göras begripligt.
- Är du lugn så är barnet lugnt.
Hitta nyckeln

Det är i första hand du som pedagog som kan hitta den rätta pedagogiska nyckeln och underlätta att nå fram. Om du som pedagog är lyhörd och är öppen för nya verktyg och metoder för att börja kommunicera har du allt att vinna. Det är bara fantasin som sätter gränserna!
Uppmärksamma tecken, tidig insats
Var uppmärksam på tecken som tyder på någon sorts nedsättning och agera på en gång, vänta inte! Din insats innebär att både du som pedagog och den enskilda eleven får tid att hitta möjligheter till en bra pedagogisk kommunikation.
Ur deras synvinkel, medkänsla
Om du kan sätta dig in i elevens situation och inse vilka hinder och utmaningar det innebär att vara just hen, har du en större chans att se vilka möjligheter det finns för att hitta strategiska lösningar för kommunikation. För att hjälpa någon måste man först och främst förstå vad hon förstår.
Inkluderande pedagogiska metoder
Genom att du som pedagog tänker mer inkluderande, överbryggar du funktionshinder i din lärmiljö.
Kompenserande alternativ (rusta eleven)
Genom att hitta anpassningar i elevens lärmiljö och rusta eleven med alternativa verktyg ger du eleven möjligheter att lyckas. Det ger självkänsla och kraft att delta på lika villkor.
Ulrika Aspeflo, logoped och specialpedagog, berättar engagerat om inkluderande och utvecklande arbetssätt i en föreläsning från UR Samtiden. Titta gärna!
En ledstjärna
Nedan citerar vi några tänkvärda rader som skrevs av den danske författaren Søren Kierkegaard, redan 1859. Vi tycker de passar utmärkt att ha som ledstjärna i vår strävan att nå fram.

Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det, lurar sig själv när hon tror, att hon kan hjälpa andra.
För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer, än vad hon gör, men först och främst förstå, vad hon förstår. Om jag inte kan det, så hjälper det inte, att jag kan och vet mer.
Vill jag ändå visa, hur mycket jag kan, beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom.
All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa, och därför måste jag förstå, att detta med att hjälpa inte är att vilja härska utan att vilja tjäna. Kan jag inte detta så kan jag inte heller hjälpa någon.
(Översättning av okänt ursprung. Publicerad på originalspråk i Søren Kierkegaard Samlede værker, Gyldendal 1991. Bd. 18, Synspunkter for min Forfatter-Virksomhet, Andet afsnit, Capitel 1, §2, sid. 96f.)
Lyssna också på Jonas Helgessons tänkvärda ord i videoklippet nedan.
"Gilla den man är"
➤ Upp