Kurslitteratur

En skrift från Specialpedagogiska skolmyndigheten.

En skrift från European Agency for Special Needs and Inclusive Education.
För dig som vill fördjupa dig ytterligare

av Linda Jensen (Be My Rails Publishing, 2017)
Hur skapar vi en lyckad skolgång för elever med ADHD och autism? I den här boken får du stifta bekantskap med Funktionstrappans fyra steg för att gemensamt och metodiskt arbeta mot en ökad inkluderingskompetens. Du får också en lång rad handfasta tips och råd som gynnar alla elever. Vi kan varmt rekommendera boken för dig som vill framtidssäkra din kompetens och ytterligare hjälpa dina elever att nå längre. Provläs i boken.
Läs också Lindas blogg Vilse i klassen.

av Inga-Lill Jakobsson och Inger Nilsson (Natur och Kultur, 2019)
" I varje skolklass finns elever med olika förutsättningar och behov därför är det angeläget att alla lärare har kunskap om specialpedagogik och funktionshinder. Denna gedigna grundbok belyser de vanligaste funktionsnedsättningarna ur ett pedagogiskt perspektiv med utgångspunkt i lärares yrkesroll."
Du kan även provläsa boken.

av Erica Eklöf, Johanna Kristensson (Natur & Kultur 2017)
Boken handlar om hur du som lärare kan arbeta med alternativa lärverktyg tillsammans med alla dina elever och innehåller även en genomgång av ett antal alternativa lärverktyg som dina elever kan ha nytta av i sin språk-, läs- och skrivutveckling. Provläs i boken på förlagets hemsida. Slutsåld på förlaget, men finns på bibliotek.

En skrift från Socialstyrelsen.