Nedsättning, hinder eller variation?
Låt oss reda ut vad de olika begreppen innebär. Tidigare användes ordet "handikapp" för att beskriva en nedsättning i individens förmåga. Idag talar man istället om "funktionsnedsättning" och "funktionshinder". Många använder också den nya termen "funktionsvariation".

En person med en funktionsnedsättning har en nedsättning av sin fysiska, psykiska eller intellektuella arbets- eller rörelseförmåga, till exempel: synnedsättning, dyslexi, hörselnedsättning eller ADHD. Funktionsnedsättning är alltså något som en person HAR.

Ett funktionshinder är däremot något som människor MÖTER i sin omgivning. Det är en svårighet eller ett motstånd som uppstår i olika miljöer, till exempel bristande tillgänglighet. Det har inte med personen i sig att göra. Det kan till exempel vara en biograf som visar en film utan textning eller en förpackning som är svår att öppna. Attityd kan också vara ett funktionshinder. Om till exempel en pedagog ser en elev med dyslexi som ett problem, och att det är eleven som "äger" problemet.
Jari berättar om skillnaden mellan begreppen
Vill du veta mer om definitionerna kan du läsa i Socialstyrelsens termbank
Funktionsvariation
Vem är normal? Vem har en funktionsnedsättning? Det beror på från vilken synvinkel man ser det.
”Vem har ett handikapp?” av Jonas Helgesson
Många upplever att ordet "nedsättning" är negativt och utpekande. Begrepp som "funktionsvariation" eller "funktionsskillnad" har blivit allt vanligare och tanken bakom är att synliggöra de normer som finns i samhället kring fysisk, psykisk eller kognitiv funktion. Den rådande normen - att vara normal - problematiseras och kritiseras. Man poängterar att det inte bara finns ett sätt för människor att vara på, utan alla fungerar olika. Alla har någon form av funktionsvariation. Du kan läsa mer om de olika begreppen hos UMO.
En del föredrar "funktionsvariation" eftersom det inte läggs någon värdering i ordet, utan öppnar för att egenskaper som avviker från normen också kan vara en styrka och tillgång. Andra tycker att "funktionsnedsättning" i sig är neutralt och att använda termen "funktionsvariation" leder till att man tar fokus från de faktiska svårigheterna. För olika perspektiv, läs exempelvis den här debatten i tidskriften Dagens Samhälle.
Se även gärna när Musse Hasselvall tar reda på hur personer med, som de säger, normbrytande funktionsvariation blir bemötta i samhället i avsnittet "Får man säga handikappad" - ett program från UR i serien "PK-mannen". Syftet med serien är att den ska kunna användas i skolans värdegrundsarbete.
Här i kurserna skriver vi generellt funktionsnedsättning, då det än så länge är det begrepp som förekommer i formella sammanhang, som i Socialstyrelsens rekommendationer. Det kan dock komma att ändras. I vardagliga situationer förordar vi att du frågar personen det gäller vilket begrepp han eller hon föredrar och låter dem bestämma!
Små tänkvärda filmer
Titta på dessa korta filmer om tillgänglighet. De ger en nyttig inblick i att vara på "den andra sidan". Filmerna togs fram av Handisam, en myndighet som inte längre finns kvar (delar av den uppgick i Myndigheten för delaktighet). Filmerna går naturligtvis att ses textade eller tecken- och syntolkade.
Med deras ögon
Med hjälp av Funktionssimulatorn, framtagen av Myndigheten för delaktighet (MFD), kan du själv kan testa vad det innebär att ha en kognitiv funktionsnedsättning som ADHD eller autismspektrumdiagnos.

Du kan välja mellan att se en simulering av att resa med kollektivtrafik eller att delta i klassundervisning, med eller utan funktionsnedsättning. Rekommendationen är att du först tittar på filmen som visar situationen för någon utan funktionsnedsättning för att sedan kunna jämföra.
Filmerna kan ses på datorn eller mobilen. Du kan navigera i filmen medan den spelas upp och titta i 360 grader runt dig. Om du har tillgång till Virtual Reality-glasögon kan du använda dem för att få en starkare upplevelse.
➤ Upp