Metataggar
Det finns något som kallas för metataggar, alternativt meta keywords eller ibland bara "keywords", men det är något annat och inte i första hand den typen av taggar som den här kursen handlar om. Däremot så kan det vara bra att gå igenom vad skillnaden är.
Sökmotorerna på nätet (exempelvis Google) har utvecklats väldigt mycket genom åren med automatiska indexeringar (crawling) och algoritmer. Som vi tidigare nämnt är det är nuförtiden väldigt många parametrar som styr hur en webbplats eller webbsida blir synlig på på nätet. Förr var det vanligt och viktigt för den som drev en webbplats att tillgänliggöra nyckelord i form av metataggar på ett särskilt ställe i webbplatsens HTML-kod för att sökmotorerna skulle hitta och indexera webbplatsen för bättre återfinnande. Metataggar använde man alltså för att sökmotorer enklare skulle kunna koppla människors sökningar på just dessa ord till den egna webbplatsen.
Om du inte vet vad HTML-kod är, se mer under rubriken HTML-kod längre ner på sidan. Var man placerade metataggarna kommer att gås igenom i ett kommande avsnitt.
Efter hand som sökmotorerna utvecklades blev det här ett helt förlegat sätt att arbeta på. Metataggar är fortfarande viktiga för sökmotorerna, men det är numera ännu mycket viktigare att placera strategiska sökord på flera olika ställen på sin sajt, i sidans titel, i rubriker, i beskrivningstexter och på flera ställen i själva innehållet. Var på sidan som orden förekommer och hur många gånger, spelar också stor roll. Om orden finns i webbplatsens titel rankas det väldigt högt. Det är också andra saker som spelar stor roll i det här sammanhanget.
Sökmotorer indexerar och rankar också de taggar som den här kursen handlar om - och metataggarna - på olika sätt. Hur man i dag arbetar med metataggar har också utvecklats. man behöver inte kunna ett dugg om HTML idag för att driva en egen blogg eller hantera metataggar. För att kika på ett praktiskt exempel kan du här nedan se en film som kortfattat beskriver skillnaden mellan vanliga taggar som den här kursen handlar om och metataggar (keywords). Du får se hur de hanteras på olika sätt i bloggtjänsten WordPress, vilket kanske är speciellt intressant för den som driver blogg i WordPress eller är nyfiken på att lära sig mer om taggning i olika bloggverktyg.
Filmen visar att bloggen använder sig av både kategorier och taggar. Utöver detta lägger man alltså också till metataggar (keywords) i små rutor i en särskild avdelning. Dessa metataggar hamnar då automatiskt på rätt ställe i HTML-koden.
När avancerade söktjänster som Google har hittat och indexerat den här bloggen kommer de kategorierna, taggarna och metataggarna att rankas på olika sätt. De kommer att köras genom Googles algoritm som utgår från en mängd olika parametrar, vilka vi nämnde lite om i ineldningsavsnittet i den här kursen.
Man kan alltså säga att den här filmen visar att ett och samma ord, exempelvis "småhundar" kan viktas olika i Googles algoritm, beroende på om ordet är en kategori, en vanlig tagg eller en metatagg.
Att försöka tänka på sådana här viktningar och försöka göra webbplatser så synliga som möjligt i Google och i andra sökmotorers träfflistor är en hel vetenskap i sig som kallas för Search Engine Optimization, SEO, eller sökmotoroptimering. SEO är en ung och ny bransch i snabb ständig förändring. Det finns tusentals tips och tricks på nätet inom området SEO. För kommersiella aktörer och andra som är helt beroende av att synas bra på nätet är SEO och Web Marketing såklart viktigt.
Taggning utifrån den här kursens fokus och taggning med metataggar inom SEO-området är alltså två olika sorters taggning. Delvis går de in litegrann i varandra, men de har ändå lite olika syften. Taggning med vanliga ämnesordstaggar behöver inte vara något man gör i syfte att synas så bra som möjligt i sökmotorerna, medan metataggning för sökmotoroptimering har detta syfte.
Vad är HTML?
Webbsidor är ofta kodade i ett språk som kallas html, vilket är skrivet för datorn för att den ska kunna visa en webbsida på det sätt som vi vill att den ska se ut och fungera. Det är oftast bara de personer som är tekniskt ansvariga administratörer för en webbplats som jobbar med html-kod. Det finns smidiga och användarvänliga verktyg nuförtiden som gör att man inte behöver kunna någon html för att skapa och driva en egen blogg eller webbplats.
Hitta den här sidans HTML-kod
Du kan prova att vänsterklicka på den här webbsidan en gång. Håll sedan nere tangenten Ctrl och bokstaven U samtidigt (Cmd + U på Mac). Om du har en Macdator så tar du tangenten Cmd och bokstaven U istället.
Det du nu ser är html-koden för just den här webbsidan som du befinner dig på.
Koden inleds troligen ungefär så här:
Html-koden för just den här sidan inleds ungefär på detta sätt.
Du har nu tagit dig igenom Steg 3. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!