Hashtaggar
I introduktionsavsnittet om taggar nämndes några ord om en viss sorts taggar, nämligen hashtaggar. Nu ska vi gå lite mer på djupet kring dessa.
Om du använder Instagram eller Twitter har du säkert stött på dem. Hashtaggar kan även användas i inlägg på Facebook men det är mindre vanligt.
Vissa hashtaggar används internationellt, som exempelvis taggen #OER om öppna digitala lärresurser ur ett internationellt perspektiv. Andra taggar används nationellt, som #skolan för diksussioner om den svenska skolan. Obs! Du måste numera ha ett konto på Twitter för att kunna se inläggen.
Kort livstid
Hashtaggar existerar bara så länge någon aktivt taggar inlägg med dem. Det innebär att man bara kan se något innehåll på hashtaggen så länge den använts av någon inom de senaste dagarna. Om ingen använder en hashtagg fungerar den inte längre efter en tid. Man kan då ge den nytt liv genom att tagga ett inlägg med den på nytt, men då har historiken rensats, så ditt inlägg blir då det första som visas på den hashtaggen.
Hur skapar man en hashtagg?
Symbolen # heter “hash” på engelska. Hashtaggar är alltså taggar som skrivs direkt i ett inlägg, med symbolen # framför ordet. När man skriver denna symbol framför ett ord blir det ordet en klickbar tagg. Vid ett klick på en hashtagg listas alla inlägg som alla användare (i samma tjänst) har taggat med denna hashtagg.
Hashtaggar kan bara bestå av ett enda ord, så om hashtaggen innehåller flera ord skrivs dessa alltid samman, t. ex. #skrivasigtillläsning, och man skapar ofta hashtaggar av förkortningar. Ju kortare en hashtag är desto bättre, eftersom man ofta bara har ett max antal tecken att använda i ett inlägg. På Twitter får ett inlägg inte vara mer än 280 tecken långt (om du inte är prenumerant, då får det vara upp till 4000 tecken).
Om du använder stora eller små bokstäver i en hashtag spelar ingen roll - de dessa hanteras på samma sätt oavsett. Om man kommenterar en händelse i realtid under en pågående konferens eller annat evenemang, finns ofta ett en förutbestämd tagg som arrangören skapat, som man måste använda för att det ska fungera. Om det inte finns någon kan man skapa en själv och hoppas att andra ska hitta den. De som skapar hashtaggar för årligt återkommande evenemang lägger ofta en årsangivelse i taggen så att man vet att den är ny och aktuell, exempelvis #BETT2023 (hashtagg för den stora skolmässan BETT).
Hashtaggar i humoristiskt syfte
Syftet med en hashtagg är att ju egentligen att precis som med alla andra taggar att beskriva innehållet i det man vill dela. Men ofta används hashtaggar snarare för att på ett humoristiskt sätt kommentera det man vill dela med sig av. Man skulle till exempel kunna se en ett inlägg på Twitter som låter till exempel så här:
Idag har jag gått vilse tre gånger. Vad är det med mig idag? #yribollen
Kvalitativ användning av hashtaggar
När man är på en konferens och alla i publiken kommenterar talarna eller innehållet i realtid på Twitter med en gemensam hashtagg kan det bli verkligt användbart och intressant. En gemensam hashtagg används ofta på konferenser av alla twittrande konferensdeltagare. När man klickar på en hashtag syns då alla inlägg under den gemensamma taggen. Detta blir ett sätt att "tjuvkika" på publikens egna tankar och reflektioner. Det blir ett sätt att dela relaterade länkar och tänkvärda reflektioner och att ställa intressanta frågor.
En moderator på scenen kan ibland ta upp frågor från publiken via hashtaggar och det behövs alltså ingen mikrofon som vandrar runt i publikhavet. Man kan på så sätt ställa sin fråga lite mer anonymt om man ogillar uppmärksamhet, vilket kan vara en fördel för många.
Värderande hashtaggar
Man ser ofta hashtaggar som uttrycker en åsikt, värdering eller känsla rörande en bild, händelse, artikel eller annat och dessa kan vara till användning på samma sätt som som en vanlig tagg, trots att de är högst individuella. Allt beror givetvis på sammanhang och vad man söker efter.
Informationssökning via hashtaggar
Här följer avslutningsvis två YouTube-filmer som rör informationssökning via hashtaggar:
Netikett
Om du ska skapa en hashtagg kan det vara bra att kontrollera att den inte redan används av andra i något annat sammanhang. Det kan vara väldigt irriterande för dessa användare om någon plötsligt börjar posta helt andra saker på en hashtagg som redan används i ett visst syfte.
Hashtaggar via RSS
Man kan prenumerera på alla inlägg på en viss hashtagg via RSS och publicera dem på sin egen blogg eller annan webbsida. Det finns särskilda tjänster för detta ändamål.
➤ Upp