DigiKoll hem
D 101: Lär dig tagga och dela lärresurser

Mer om taggar

Den som skapar taggar i digitala medier på nätet kan oftast använda precis vilka ord som helst och avgör själv om taggarna passar för att beskriva innehållet.

Det finns många saker man kan tänka på när man väljer taggar, beroende på hur man vill att taggarna ska användas. Den här kursens huvudsakliga mål är att du ska lära dig mer om detta och förstå vad du kan ha för nytta av att tagga på olika sätt i olika sammanhang och i olika tjänster.

Flexspan är ett exempel på en pedagogisk blogg som har använt sig av taggar. Här kallas taggarna för labels (etiketter). Under varje blogginlägg på Flexspan anges några kategoriserande taggar som ger en fingervisning om vad inlägget handlar om.


Skärmdump av etiketterna längst ner på ett blogginlägg.
Bild: Flexspan CC BY NC SA

Du har säkert sett taggar och klickat på taggar i många sammanhang sedan länge. Men för den som inte är van vid taggar är det bäst att förklara från grunden. I detta exempel ser du att taggarna är följande: inkludering, pedagogik, tillgänglighet, universitet och webinar. Om du besöker bloggen Flexspan på länken ovan och klickar på en tagg listas alla inlägg på bloggen som är kategoriserade med denna tagg.

En tagg kan bestå av ett ord, men också flera ord då det behövs, som exempelvis i en tagg som: "Andra världskriget". Man kan också använda förkortningar, som exempelvis: "EU" och även siffror. Hela meningar används däremot inte som taggar. Mer om olika typer av taggar och deras utformning kommer längre fram i kursen.

Det är inte alltid som taggarna på en webbplats är synliga, utan de fungerar kanske bara internt i systemet, så om du söker på ett ord i sökrutan visas alla resurser som är taggade med detta ord, men du ser inte taggarna någonstans. Så fungerar det till exempel på Youtube. Eftersom taggarna på Youtube inte är synliga försöker många att ange så många taggar som möjligt för att öka chanserna att deras filmer visas vid sökningar. Den här strategin är dock inte alltid den bästa i alla tjänster, vi kommer återkomma till varför.

 

En första titt på ett metadataformulär

Här nedan kan du se en instruktionsfilm som visar hur det kan se ut när man skapar några enkla taggar till en film man laddar upp på sin egen Youtube-kanal. Om du skapar ett konto på Youtube, eller redan har ett, så kan du tagga dina filmer där.


I filmen visas taggar som används för att tagga en film om Googles sökalgoritm Penguin. Vad sökalgoritmer är kommer vi återkomma till längre fram i kursen. Den här filmen ska bara ses som ett exempel på hur man kan tagga en sådan film. Man hade också kunnat tänka sig en annan taggning för den här filmen. Kanske kommer du på några bra förslag på andra taggar?


Person- och platsnamnstaggar på Facebook

Facebook har en funktion för att skapa taggar av person- och platsnamn. Liknande funktionalitet finns också i en hel del andra tjänster. Med denna typ av taggar kan man bland annat ange vilka personer som finns på ett foto eller vilken plats man just besökt. Taggarna leder i det här fallet till den Facebooksida som tillhör personen eller platsen. Med dessa taggar kan man till exempel se vilka personer som avbildas på ett foto eller som har besökt en viss plats.


Hashtaggar

Hashtaggar är en annan typ av taggar än de vi nu gått igenom. Hashtaggar fungerar på ett lite annorlunda sätt. Hur hashtaggar fungerar kommer att beskrivas ingående i ett senare avsnitt. Stora tjänster som använder hashtaggar är Twitter och Instagram. På Facebook kan man också tagga med hashtaggar, men det är inte lika vanligt förekommande. Kortfattat kan man säga att när man skapar en hashtagg inleder man alltid taggen med ett nummertecken vilket är en symbol som även brukar kallas för brädgård och på engelska heter den hash.


Taggar som du inte själv kan påverka

På bloggar och webbplatser vars innehåll inte skapas av allmänheten utan av en sluten redaktion eller liknande kan man alltså inte själv skapa några taggar. För att nämna ett exempel, se SVT Play där taggarna visas under varje filmklipp. Det totala antalet taggar ser du från A till Ö listade nederst på sidan. Denna taggning har gjorts av SVT själva. Det är viktigt att tjänster som använder taggar som användarna själva inte kan påverka ser till att taggarna ibland ses över och justeras så att de är relevanta för dagens samhälle.

SVT Play: taggen "fotboll"

Med tiden blir givetvis vissa ord och begrepp inadekvata eller otillräckliga, som till exempel när nya länder eller regioner bildas eller nya fenomen uppstår. Att se över sina taggar och revidera dem är dock ett tidsödande arbete som alla kanske inte alltid prioriterar resurser för.

Upp

 

XX
XX