Alternativa verktyg
Om de vanliga sätten att arbeta på inte räcker till kan det behövas kompenserande alternativ för att eleverna ska kunna känna sig delaktiga och få ett ökat självförtroende.
Det finns många tekniska lösningar som kan underlätta vardagen för personer som har en funktionsnedsättning. Idag är det kanske smarta telefoner och surfplattor som är mest i ropet men utvecklingen går hela tiden framåt.
Inger Nilsson om teknik som underlättar
Teknikstöd i skolan
Det numera nedlagda Hjälpmedelsinstitutet genomförde redan 2011-2013 projektet "Teknikstöd i skolan" där de fann att teknikanpassning och rätt stöd ökade motivationen och underlättade skolgången för gymnasieelever med kognitiva svårigheter. I filmen nedan berättar Ebba, som har ADHD, hur hon upplever sina svårigheter och hur teknikstöd (iPad) har förbättrat hennes möjligheter att lära och följa med i undervisningen i gymnasiet.
Tidsstöd
Tydliga scheman kan vara till stor nytta. På webbplatsen Leva med ADHD kan du hitta bildbaserade webbscheman som du kan fylla i på nätet och sedan skriva ut som pdf-fil. Habiliteringen i Stockholm har ett häfte du kan ladda ner om Appar för planering med bilder.
Infoteket i Uppsala har gjort flera sevärda instruktionsfilmer för olika hjälpmedel. Titta gärna på de filmer om finns i spellistan Tid på YouTube, där det bland annat handlar om anpassade scheman.
Distraherande ljud
Elever med ADHD kan lätt bli störda av distraherande ljud från omgivningen. Något som kan vara värt att testa är hörlurar med vitt brus. En studie från Lunds universitet och Högskolan i Sogn och Fjordane har visat att brusjud kan göra det lättare för barn och unga med ADHD att koncentrera sig på skolarbetet. I samband med studien utvecklade de en app för iOS som heter Smartnoise.

Douglas Cootey, som själv har ADHD, skriver om hur vitt brus hjälper honom att stänga ute bakgrundsljud. Cootey tipsar om SimplyNoise, en webbplats med gratis brusljud. De har även en app som går att ladda ner till en låg kostnad för både iPhone och Android.
Digitala hörselprodukter är inte bara bra för de som har en hörselnedsättning. Mikrofon och hörlurar som förstärker lärarens tal kan även minska problemet med distraherande bakgrundsljud. Detta testades med positivt resultat i ett projekt på en skola i Norrköping. Läs en artikel om projektet. Audionomen Anna K Lejon har också gjort en klassrumsstudie där användningen av hörselprodukter förbättrade förmågan att ta till sig information och följa instruktioner hos merparten av barnen och särskilt hos de som uppvisat koncenentrationssvårigheter.
Spelläraren

Felix Gyllenstig Serrao, nu projektledare, har jobbat som förstlärare (åk 7-9) på Frölundaskolan i Göteborg och har erfarenhet av specialundervisning för elever med diagnoser och socioemotionella problem. Han bloggar som Spelläraren om hur han använder spel som ett pedagogiskt verktyg för att nå ut till eleverna.
Läs inlägget: Diagnoser och dataspel en given kombination, där han beskriver vad i spel som kan tilltala elever med autismspektrumtillstånd eller ADHD. Längst ner i inlägget hittar du länkar till exempel på hur Felix arbetar med spel tillsammans med elever med diagnoser, bland annat Struktur, pedagogik och Sonic, där han beskriver hur han använde "spelscheman" för att fånga uppmärksamheten hos en tv-spelande elev med stora koncentrationssvårigheter. Han berättar också om den eleven i en intervju (från 4:25-6:30).
Det flippade klassrummet
Ett sätt att använda sig av digital teknik är genom den metod som kallas "flipped classroom" eller det flippade klassrummet. Kortfattat innebär det eleverna får som hemuppgift att ta del av faktainnehållet, ofta i form av en inspelad videoföreläsning, medan tiden i klassrummet ägnas åt samarbete och diskussioner, med läraren tillgänglig för att svara på frågor och ge feedback..
Peter Gunnebro berättar mer och tar upp fördelar specifikt för elever med NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) i filmen nedan.
Claudia Larsson, specialpedagog i Kungsbacka kommun, har gjort en presentation i Prezi där hon listar fler fördelar ur ett specialpedagogiskt perspektiv:
- Eleverna får en förförståelse.
- Elever som behöver mer tid kan se om flera gånger.
- Elever som behöver förberedelse får en inblick i vad som ska hända på lektionen.
Antingen spelar du in din egen genomgång eller så lånar du en "flipp" som någon annan har skapat. Metoden har blivit populär bland svenska lärare och det är många som delar med sig av sina filmer på nätet!
Fler tips
Har du tillgång till UR Access kan du se Felix Gyllenstig Serrao i UR Lärlabbets avsnitt om Teknikstöd. Han är med från 21:30.
➤ Upp