DigiKoll hem
F 103: IT och elever med ADHD

Inledning

Fötter i gympaskor, anteckningsböcker, pennor, mobil och skolväska utspridda på golvet framför.
Bild från Pixabay

Välkommen!

Den här kursen riktar sig till alla som kan komma att möta elever, studenter eller personer med koncentrations­svårigheter (t.ex. ADHD och ADD).

Förståelse är en av nycklarna till framgång för läraren, liksom att lyfta fram det positiva, sådant som intresserar eleven och att uppmuntra. Smarta telefoner och appar stärker inlärning och minne och förmågan till planering och organisation. Att lyssna på ljud i hörlurar kan öka koncentrationsförmågan.

I kursen fokuserar vi på hur du kan underlätta lärandet för personer med uppmärksamhets- och koncentrationssvårigheter och vilka IT-stöd som kan hjälpa dem. Målet är att öka din förståelse för lärandesituationen för dessa elever och inspirera dig att med enkla medel förändra din egen undervisning så att den passar bättre för alla.

En del av de resurser du kommer stöta på är lite äldre, men vi tycker att de fortfarande håller och har därför med dem.

Fokus i kursmaterialet ligger huvudsakligen på svenska resurser och länkar. Det finns självklart många fler resurser att hämta på andra språk. Kom gärna med tips om du hittar något som du tycker är intressant!

 

Kursinnehåll

  • Vad det innebär att leva med koncentrationssvårigheter som ADHD.
  • Hur personer som har koncentrationssvårigheter upplever sin egen situation.
  • Exempel på lärresurser som kan skapa större förståelse för funktionsnedsättningen.
  • Vilka utmaningar någon med koncentrationssvårigheter kan möta i klassrummet.
  • Exempel på hur du kan utforma undervisningen för att underlätta lärandesituationen för dessa elever.
  • Tips på digitala verktyg, appar och annat som stöd för elever och studenter med koncentrationssvårigheter.
  • Länkar och tips på hur du går vidare.

 

Syfte och mål

Syftet med kursen - är att:

  • Öka din medvetenhet för vad det innebär att leva och studera med koncentrationssvårigheter.
  • Inspirera dig att lära dig mer om hur du med ökad lyhördhet och olika teknikstöd kan skapa en lärandemiljö som passar alla.

 

Vad ska jag lära mig?

Målet är att du efter kursen ska kunna:

  • Förstå vad koncentrationssvårigheter/ADHD innebär och vilka svårigheter dessa elever kan mötas av i skolan samt vad du bör tänka på
  • Använda verktyg och metoder för att utforma lärandesituationer som gynnar alla, men särskilt elever/studenter med koncentrationssvårigheter/ADHD
  • Värdera, analysera, välja ut samt inspirera andra att använda digitala verktyg, appar och teknik som kan underlätta studierna för elever/studenter med koncentrationssvårigheter/ADHD.

 

På nästa sida hittar du en lärstig som visar vilka olika steg och uppdrag som ingår i kursen och hur många poäng varje steg är värt. Du börjar på noll och kan sedan bara levla upp!


För att se uppdragen måste du höra av dig till oss och registera dig som medlem i DigiKoll. När du har gjort det så kan du logga in till ditt privata basläger där du får en digital badge för varje ny nivå du uppnått. Du kan också få återkoppling från oss på dina inlämningsuppgifter. När du är klar med kursen får du ett kursbevis i form av ett diplom som beskriver vad du har lärt dig och kan göra.

  

Är du medlem har du även möjlighet att tjäna extra guldstjärnor som du kan byta in mot olika saker eller tjänster. Klicka på stjärnikonen i ditt basläger (den första sida du kommer till när du loggat in) för att se hur många guldstjärnor du har samlat ihop.

Lycka till!

Upp

 

XX