Svårigheter i skolan
Barn med ADHD kan ha svårt att få förståelse för sin problematik och behöva kämpa för att tillgodogöra sig undervisningen i skolan.
SPSM:s lägesrapport Delaktighet i skolan för flickor och pojkar med adhd (2016) visade att elever med diagnosen kände sig otrygga och sällan blev lyssnade på. Det fanns en risk, särskilt för flickor, att de inte blev tagna på allvar och därför inte fick rätt stöd. Att flickor och pojkar med ADHD bedöms och bemöts annorlunda i skolan har också uppmärksammats av forskaren Åsa Olsson.
Riksförbundets Attentions skolenkät från 2023 bekräftar den dystra bilden. 62% av barnen med NPF känner mycket eller ganska mycket oro inför skolstarten och hela 60% av dem har svårt att hänga med i skolan eller ligger långt efter. Utifrån vårdnadshavarnas svar på Attentions enkät är de tre främsta anledningarna till oro hos familjerna:
- Bristande NPF-kunskap hos skolpersonal.
- Brister i extra anpassningar.
- Brister i den pedagoiska miljön.
Du är bara lat är ett avsnitt av Habiliteringens podd "Funka olika". Här möter du Mevelyn Ehrstrand, som fick diagnosen när hon var 24 år, och Camilla Ekstrand, enhetschef för Adhd-center på Habilitering & Hälsa. Lyssna på deras samtal om bland annat skolan och hur svårigheter kan missförstås.
Titta också på Attentions film om fem elever, deras skolgång och drömskolor.
AttentionPlay: Imorgon ska jag vara normal (15:11)
Vedrana Bolic Barics har i sin avhandling intervjuat unga vuxna med Aspergers syndrom eller ADHD om deras erfarenheter av stöd i skolan. Svaren visade att det stöd som sattes in inte upplevdes som ett stöd av de intervjuade. Exempel på fungerande stöd var mer undantag än regel och knutet till specifika, engagerade lärare. Stödåtgärder som hjälpte var till exempel varierande undervisningssätt, individualiserade scheman och tekniska hjälpmedel. Bolic Barics betonar vikten av ett stöd bättre anpassat till elevens behov, där eleven själv får vara delaktig i utformandet. Det är inte heller tillräckligt med enbart ett kunskapsmässigt stöd, utan dessa elever behöver även ett socialt och emotionellt stöd under skoltiden.
Svårt att fokusera

Med hjälp av Funktionssimulatorn, framtagen av Myndigheten för delaktighet (MFD), kan du själv kan testa vad det kan innebära att ha en kognitiv funktionsnedsättning som ADHD eller autismspektrumdiagnos.
Du kan välja mellan att se en simulering av att resa med kollektivtrafik eller att delta i klassundervisning, med eller utan funktionsnedsättning. Rekommendationen är att du först tittar på filmen som visar situationen för någon utan funktionsnedsättning för att sedan kunna jämföra.
Filmerna kan ses på datorn eller mobilen. Du kan navigera i filmen medan den spelas upp och titta i 360 grader runt dig. Om du har tillgång till Virtual Reality-glasögon kan du använda dem för att få en starkare upplevelse.
➤ Upp