Kurslitteratur
Här nedan följer tips på kurslitteratur och videoföreläsningar.

Lärare för barn/elever med ADHD - Så kan du underlätta elevens inlärning och utveckling
av Agneta Hellström (pdf)

Fokus på välfärdsteknologi och ADHD
Nordens Välfärdscenter (pdf)

av Anita Hildén och Riksförbundet Attention (pdf)
Hjälpmedelsinstitutet (efter att myndigheten ombildats så går det tyvärr inte att ladda ner denna utmärkta skrift längre, men den går att låna på biblioteket)
För dig som vill fördjupa dig ytterligare

Inkluderingskompetens vid adhd och autism<
av Linda Jensen (Be My Rails Publishing, 2017)
Hur skapar vi en lyckad skolgång för elever med ADHD och autism? I den här heltäckande boken får du stifta bekantskap med Funktionstrappans fyra steg för att gemensamt och metodiskt arbeta mot en ökad inkluderingskompetens. Du får också en lång rad handfasta tips och råd som gynnar alla elever och en genomgång av den senaste forskningen. Vi kan varmt rekommendera boken för dig som vill framtidssäkra din kompetens och ytterligare hjälpa dina elever att nå längre. Provläs i boken.
Läs också Lindas blogg Vilse i klassen.

Fördel ADHD : var på skalan ligger du?
av Anders Hansen (Bonnier Fakta 2017)
Anders Hansen, överläkare i psykiatri, ger råd om hur ADHD kan bli en styrka. Han menar att det som vi idag betraktar som en diagnos, var en förutsättning för att överleva för människan i jägarsamhället. Hur läraren lägger upp undervisningen är otroligt viktigt för om elever med ADHD-drag ska lyckas i skolan. Väcks barnets intresse kan de klara mycket mer än läraren kräver av dem, om inte tappar de snabbt motivationen. Motion är lika bra som medicin. Forskning visar att om ett barn med ADHD-diagnos får röra på sig i bara 4 minuter innan de ska lösa en uppgift, så klarar de sig lika bra som de utan diagnos. Boken kan laddas ner som e-bok eller ljudbok.

Specialpedagogik och funktionsvariationer
av Inga-Lill Jakobsson och Inger Nilsson (Natur och Kultur, 2019)
" I varje skolklass finns elever med olika förutsättningar och behov därför är det angeläget att alla lärare har kunskap om specialpedagogik och funktionshinder. Denna gedigna grundbok belyser de vanligaste funktionsnedsättningarna ur ett pedagogiskt perspektiv med utgångspunkt i lärares yrkesroll."
Du kan även provläsa boken.

Alternativa lärverktyg – Digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
av Erica Eklöf, Johanna Kristensson (Natur & Kultur 2017)
Boken handlar om hur du som lärare kan arbeta med alternativa lärverktyg tillsammans med alla dina elever och innehåller även en genomgång av ett antal alternativa lärverktyg som dina elever kan ha nytta av i sin språk-, läs- och skrivutveckling. Provläs i boken på förlagets hemsida. Slutsåld på förlaget, men finns på bibliotek.