Utgå från individen
Eftersom ADHD-symptomen kan visa sig på olika sätt är det är alltid en bra utgångspunkt att se till individen och de utmaningar just denne står inför. Det gäller även i de fall där det inte finns någon diagnos.
Ett barn med ADHD är inte det andra likt. De personliga egenskaperna påverkar och man kan ha olika svårt inom olika områden. Det innebär också att det är väldigt individuellt vilka lösningar som fungerar och du kan behöva prova dig fram. Samtidigt finns det vissa beteendemönster som återkommer. Lite kortfattat kan man säga att uppmärksamhetsproblem innebär problem med att:
- bibehålla uppmärksamheten över tid
- fokusera på det som är väsentligt i sammanhanget
- skifta uppmärksamheten mellan olika saker.
Överaktivitet kan yttra sig i svårigheter att hitta en aktivitetsnivå som passar för den uppgift som ska utföras, det är snarare allt eller inget, utan något mellanläge. Impulsivitet handlar om att reagera och handla spontant, ofta utan att tänka på följderna.
Christian Möller är specialiserad på utredning och behandling av ungdomar med NPF-problematik och jobbar på ett HVB-hem. Både Christian själv och hans dotter har ADHD, så han har gedigen erfarenhet. Föreläsningen nedan är från UR Samtiden under Socionomdagarna 2017. Se främst från 2:19-6:35.
Titta också på filmen från Riksförbundet Attention. Här får du några exempel på olika områden där någon med ADHD kan ha svårigheter.
Attention Play: Vad är ADHD? (6:58)
De osynliga flickorna
Det är betydligt fler pojkar än flickor som diagnosticeras med ADHD. Vad beror det på och hur hittar man flickorna tidigt? Christian Möller, som i klippet ovan menade att vi är sämre på att se symptomen hos tjejerna, berättar mer om hur det ser ut för flickor med ADHD i fortsättningen av sin föreläsning från UR Samtiden (6.35-21:40). Han pratar också om vad man ser i skolan när det gäller dessa elever och vikten av en tidig diagnosticering.
Ingen diagnos behövs
Så här långt har det naturligt nog varit mycket fokus på diagnoskriterier, eftersom det är till hjälp för att förstå. Men samtidigt kan och får inte det stöd en elev behöver stå och falla med om det finns en diagnos. Det finns elever som inte har någon diagnos men ändå är i behov av stöd, barn som inte har genomgått någon utredning eller barn vars problem inte är tillräckligt stora för att de ska ges en diagnos. Risken är att de hamnar mellan stolarna.
Oavsett om det finns en diagnos eller inte har alla elever rätt till utbildning på lika villkor. Som det står i läroplanen för grundskolan 2011:
Inger Nilsson om diagnoser
Referenser
Infoteket om funktionshinder (ADHD)
➤ Upp