DigiKoll hem
F 103: IT och elever med ADHD

Vad kan du göra?

Ditt sätt att förhålla dig till eleven har stor betydelse, men det finns också metoder som kan hjälpa dig att nå fram när kommunikationen inte fungerar. Ofta kan dessa metoder gynna även de elever som inte har en funktionsnedsättning.

  Bemötande

Vi är alla olika och har olika styrkor, vi lär oss dessutom på olika sätt. Inger Nilsson berättar mer i följande film.

"Det gäller att inte ge sig förrän man har fått alla med sig"

 

Stötta till bättre självkänsla

Svårigheter i vardagen gör att många barn med ADHD kämpar med låg självkänsla, ångest och depression. De behöver bli sedda och få möjlighet att lyckas genom att deras förmågor och talanger tas till vara. En studie av Tobias Edbom visar att ett gott självförtroende och en känsla av sammanhang (KASAM) kan påverka ADHD-symptomen positivt. Enligt Edbom (i Skolportens intervju) är det: "viktigt att eleverna upplever skolan som begriplig, meningsfull och hanterbar".

I ett blogginlägg skriver Pedagog Uddevalla om hur man via ett salutogent förhållningsätt, där man fokuserar på det positiva hos en person och dennes omgivning, kan främja elevernas hälsa och resultat. De ger också exempel på vad de tre komponenterna i KASAM kan innebära i praktiken:

  • Begriplighet - arbeta för att eleven har en förutsägbar skoldag.
  • Hanterbarhet - hjälpa eleverna skapa strukturer i skolarbetet som gör att de känner att de klarar av uppgifterna som ligger framför dem.
  • Meningsfullhet - arbeta för att alla ska känna sig meningsfulla och betydelsefulla på sitt eget sätt.

Georgios Karpathakis, författare och grundare av organisationen Underbara ADHD, berättar nedan om tre viktiga saker att tänka på när man träffar någon som har ADHD, till exempel i skolan. Om du inte ser hela samtalet pratar han om detta från 12:30-16:20.

UR Samtiden - Lättläsdagen 2017: Ett samtal om adhd


Artisten och bloggaren Viktor Frisk fick sin diagnos som 17-åring. Idag lever han ett lyckligt och fungerande liv – men det kräver sina knep! I den här filmen delar han med sig av sina fyra bästa tips för att kunna leva med sin adhd. Han har även skrivit en bok Min superkraft: Så har jag lärt mig älska min struliga adhd.

 

  Pedagogik och miljö

Lärare för barn/elever med ADHD – Så kan du underlätta elevens inlärning och utveckling (pdf) av Agneta Hellström ger en grund att stå på. Hon ger handfasta råd till lärare och sammanfattar dessa barns pedagogiska behov utifrån några centrala punkter:

  • en tydliggörande och konkret pedagogik
  • en klar återkommande struktur i sin vardag
  • avgränsade, tydliga arbetsuppgifter
  • korta arbetspass där man tar hänsyn till deras ofta begränsade uthållighet
  • kortfattade och entydiga instruktioner
  • påtaglig och tät, återkommande feedback, främst i form av uppmuntran
    och beröm av positivt beteende
  • mycket personligt stöd och hjälp av lärare och annan personal.

Glöm inte heller barnen med ADHD utan överaktivitet (ADD) , som ofta behöver hjälp för att komma igång med uppgifter. För Martin är det en stor utmaning att klara av skoldagen, han blir utmattad och det är krävande att påbörja och avsluta nya aktiviteter. Läs mer om Martin och hur det är "när motorn saknas" på Special Nest.

En studie från UCF (University of Central Florida) har gett ett intressant resultat. Den visade att barn med ADHD presterade bättre i tester av arbetsminnet när de fick röra på sig än när de var tvungna att sitta still. Att röra sig hjälpte dem att hålla uppmärksamheten uppe. Elever med ADHD skulle alltså kunna vara hjälpta av att få göra något som aktiverar dem i klassrummet, t.ex. sitta på en balansboll istället för en stol eller hålla på med leklera. Fler tips på aktiviteter som inte distraherar de övriga eleverna hittar du här: 17 Ways to Help Students With ADHD Concentrate.

Källbrinksskolan i Huddinge kallar sig en NPF-säkrad skola. Ett avsnitt av UR:s Lärlabbet handlar om Källbrinksskolan och vi rekommenderar att du ser några klipp därifrån. Mellan 01:10-05:00 får du följa Carina Landegren Backström, lärare i svenska, som berättar hur hon tänker kring anpassningar av miljö och lärande. I de två andra klippen samtalar Carina Landegren Backström med kollegorna Elinor Kennerö Tonner och Dan Söderqvist: Miljö och verktyg (13:35-18:53), Miljö som motiverar (22:25-27:45).

Riksförbundet Attention har en avdelning om skolan med personliga berättelser, tips för skolpersonal och föräldrar samt information om problematisk skolfrånvaro. De har också tagit fram elevhandboken Så här! Få skolan att funka.

 

Hitta läromedel

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har tagit fram en söktjänst: Hitta läromedel. Tanken är att göra det lättare för lärare och annan skolpersonal att hitta läromedel som kan vara lämpliga för elever med funktionsnedsättning eller i behov av särskilt stöd. Du kan bland annat söka utifrån ämne, skolform, läromedelsegenskaper och medietyp samt hitta inspirationsexempel!

 

Referenser

Infoteket om funktionshinder - ADHD

Upp

 

XX
XX