Spel och interaktiva övningar
Spel och andra typer av interaktiva övningar kan användas på olika sätt i undervisningen, men som med de flesta verktyg är det tanken och pedagogiken bakom som är det viktigaste.
Man brukar prata om spelbaserat lärande, där färdiga analoga eller digitala spel, t.ex. brädspel som Monopol eller datorspel som Minecraft (se nedan), används för att lära eleverna något ämne och "gamification", eller på svenska spelifierat lärande, där man inte använder sig av ett specifikt spel utan istället introducerar mekanismer från spelvärlden, exempelvis poängsystem, rollfigurer eller klättringar till högre nivåer (att "levla"), för att tillföra moment av tävling och stimulans i undervisningen.
I artikeln Spelifierad pedagogik växer kan du läsa hur SO-läraren och IKT-pedagogen Adam Palmquist använder spelvärldens form och innehåll i sin undervisning bland annat genom en spelliknande progressionskarta och uppdrag som är värda poäng.
Interaktiva övningar
När det handlar om svenska spel och övningar rekommenderar vi att du tittar på SO-rummets lista på övningar och frågesport inom geografi samt Länkskafferiets tema Spel, lek och lär där du hittar spel inom alla skolans ämnen.
Webbmagistern är en webbplats med pedagogiska övningar för elever i grundskolan. Här finns en mängd övningar i geografi samt även några övningar för historia och samhällsvetenskap. Dessa är kompatibla med en Smart Board (interaktiv skrivtavla).

Seterra är ett annat bra frågespel i geografi som du kan spela gratis online. Du kan öva namngeografi och lära dig namn på länder, flaggor, städer, sjöar och huvudstäder i Sverige, Europa och världen. Seterra finns på många olika språk samt som app till iOS och Android.
Engelskspråkiga spel och övningar kan du bland annat hitta hos organisationen Games for Change som har valt ut exempel på spel som tar upp aktuella sociala frågor på ett meningsfullt sätt och Interactive Sites for Education - Social Studies.
Geoguessr är exempel på en typ av geografispel som baseras på Google Street View. Du blir placerad på en slumpmässig plats i världen och får försöka gissa var du befinner dig utifrån hur landskapet, byggnaderna, gatorna och vegetationen ser ut. Du kan spela gratis, men får fler funktioner om du prenumererar.
Med Quizzity kan man träna sin kunskap om städer. Du får namnet på en stad, sedan klickar du på den punkt på kartan där du tror att den ligger.
Minecraft
Minecraft är ett spel där användaren kan utforska, omvandla och interagera med en dynamiskt genererad spelkarta byggd av block. Spelet är ett av de mest populära någonsin. Tyvärr är det inte gratis och ett Microsoft 365-konto behövs, men din skola kan köpa en utbildningslicens till Minecraft Education Edition för en mindre peng. Tips om Minecraft i undervisningen och ett globalt community där du kan gå med för hjälp och stöd hittar du på deras webbplats.
Felix Gyllenstig Serrao, nu projektledare, har jobbat som förstelärare (åk 7-9) på Frölundaskolan i Göteborg och har erfarenhet av specialundervisning för elever med diagnoser och socioemotionella problem. Han bloggar som Spelläraren om hur han använder spel som ett pedagogiskt verktyg för att nå ut till eleverna.
Felix har ofta använt Minecraft i sin undervisning och även skrivit en bok om detta. Han utvecklar sina tankar kring Minecraft i artikeln: Minecraft och det kreativa klassrummet. Du kan också läsa om hur han byggde en svensk 1600-tals stad i Minecraft tillsammans med sina elever. Han visar exempel från det projektet i filmen nedan från ungefär 13:00 in till 24:30. Se gärna hela filmen då han även resonerar kring andra SO-relaterade projekt i Minecraft.
Torghandel Göteborg: Minecraft i undervisningen (46:11)
Ingela Clarin, tidigare lärare åk 4-6 på Ängsdals skola i Malmö och numera IKT-pedagog, lät eleverna i sin klass fördjupa sig i vikingatiden genom att skapa olika miljöer i Minecraft i ett ämnesövergripande projekt (teknik, historia och svenska).
Hon var ingen dataspelsexpert utan hade stött på Minecraft genom sina barn. Några fördelar hon nämner med att använda Minecraft är att, förutom att det är roligt, så levandegör det de olika miljöerna och befäster kunskaperna eleverna har fått om vikingatiden. Efter en första osäkerhet var också Minecraft lika populärt bland tjejerna som bland killarna. I en artikel från Pedagog Malmö kan du läsa mer om hur hon gick tillväga och ta del av hennes erfarenheter.
Minecraft med mer geologi
SGU (Sveriges geologiska undersökning) har tagit fram en egen så kallad "mod" eller modifikation till Minecraft, BetterGeo. På så sätt vill de bidra till att öka intresset och förståelsen för geologi och geologins betydelse för samhället. Vad de har gjort är att de har lagt till fler bergarter, jordarter, mineral och metaller än det från början finns i Minecraft. De har även fört in olika geologiska miljöer och processer samt nya förädlingsprocesser och användningsområden för de material som spelaren hittar. På hemsidan finns information om hur du installerar BetterGeo och möjlighet att kontakta dem för frågor.
Demokrativerkstaden

Spel behöver nödvändigtvis inte vara helt datorbaserade. Demokrativerkstaden, från Sveriges riksdag, blandar digitala inslag med levande rollspel. Här kan elever i årskurs 7–9 pröva på rollen som riksdagsledamot för en dag genom att samla information, förhandla med varandra och fatta beslut om viktiga samhällsfrågor.
Bor ni i Stockholmsområdet kan ni boka ett besök och spela spelet på plats i en särskild lokal som är byggd för att ge en känsla av vara i riksdagen.
Det finns också en klassrumsversion för dig som inte har möjlighet att åka till Stockholm, där du hittar allt material du behöver för att arrangera spelet i ditt eget klassrum: lärarhandledning, presentationer, filmer, partiskyltar med mera.
Fler tips
Har du tillgång till UR Access kan du se Felix Gyllenstig Serrao i UR Lärlabbets avsnitt om Teknikstöd. Han är med från 21:30.
➤ Upp