DigiKoll hem
E 103: IT i samhällsorienterande ämnen

Flippa ditt SO-klassrum

Kanske har du redan hört talas om "flipped classroom", det flippade eller omvända klassrummet, en modell som har blivit väldigt populär bland svenska lärare de senaste åren. Men vad betyder det egentligen?

Kortfattat innebär det att eleverna får som hemuppgift att ta del av faktainnehållet, ofta i form av en inspelad videofilm eller en presentation med ljud i PowerPoint eller liknande presentationsverktyg, medan tiden i klassrummet ägnas åt samarbete, problemlösning och diskussioner, med läraren tillgänglig för att svara på frågor och ge feedback. Antingen spelar du in din egen genomgång eller så lånar du en "flipp" som någon annan har skapat.

Niklas Mörk, tidigare lärare i filosofi vid Grillska gymnasiet i Stockholm (nu utvecklingsstrateg i Nynäshamns kommun), berättar mer om vad det omvända klassrummet är och hur han flippade sitt klassrum. Fler filmer finns på hans YouTube-kanal.


Charlotta Karlsson jobbar nu inom Barn- och ungdomsförvaltningen, men har under många år varit lärare i SO och engelska på Östergårdsskolan i Halmstad (åk 6-9). Hon använde sig av det flippade klassrummet i sin undervisning och i filmen nedan berättar hon mer om de fördelar hon ser med att göra det.

Lotta Karlsson: Mitt flippade klassrum (14:56)

Charlotta hade som lärare ("Fröken Flipp") bloggen Sobloggalfa där hon lade upp sina flippar. Se även filmen om elevernas tankar kring hennes arbetssätt. Fler av hennes filmer finns på YouTube.

 

Hitta andras flippar

De flesta publicerar, precis som de ovannämnda lärarna, sina flippar på YouTube och du kan hitta många filmer bara genom att använda sökfunktionen. Här är några YouTube-kanaler du kan börja titta på för inspiration!

Mattias Axelsson - gy - so
Lärare i historia, samhällskunskap och religionskunskap på Bräckegymnasiet i Göteborg.
Marcus Henriksson - gy - so
Lärare på Rytmus Gymnasium i Borlänge. Hans hemsida är SO-kungen.
So och Ikt-kanalen (Mikael Larsson) - åk 7-9 - so
Tidigare lärare och IT-pedagog på Valstaskolan i Sigtuna, nu utvecklingsledare digitalt lärande.

Du kan också söka i Listan på flippande lärare.

En rad olika flippar inom SO-ämnena, inspelade av lärare från mellanstadiet till gymnasiet, finns även listade på SO-rummet under taggen "Flipped Classroom".

 

Hur gör jag egna?

Vill du fördjupa dig i det flippade klassrummet, gå gärna vår kurs B102 Flippa ditt klassrum. Där får du, förutom mer teori och bakgrund, även mängder med tips och länkar som hjälper dig att komma igång.

Du väljer själv hur du utformar dina flippar, helt beroende på vad som passar dina elever, ämnet och ditt sätt att undervisa. Kanske är du van vid PowerPoint och gillar det verktyget. Kanske vill du spela in en film med videokamera eller din mobiltelefon. Nedan ger vi exempel på några olika sätt att göra en flipp. I den första flippen hör du SO-läraren Therese Blom Olsson prata till ett bildspel.

Therese Blom Olsson: Lag och rätt: behov av lagstiftning (3:52)


Joakim Holmberg, filosofilärare på Lerums gymnasium och Folkuniversitetet i Lerum, filmar sig själv mot en bakgrund. Flippen nedan är en del av hans interaktiva lärobok om filosofi. Fler av hans filmer finns på YouTube.

Joakim Holmberg: Introduktion till existentialism (5:27)

 

Björn Westerström, gymnasielärare i svenska, historia och religionskunskap vid St Petri skola i Malmö, blandar friskt genomgång och teater och har tagit med sig kameran ut i naturen.

Björn Westerström: Flodkulturerna (9:58)

I en intervju hos Pedagog Malmö berättar Björn hur han använder rollspel som pedagogisk metod. Han gör inspelade genomgångar som eleverna får titta på där han antingen spelar sig själv, den traditionelle läraren, eller antar en roll som lämpar sig för ämnet. Eleverna får också spela rollspel i klassrummet som en del av examinationen, med utgångspunkt från en konflikt eller ett uppdrag och en frågeställning.

Hans flippar kan du se på YouTube. Han har även en hemsida om Flipped Classroom.

 

Tips och råd

I videon nedan delar Jon Bergman och Aaron Sams, de två pionjärerna inom flipped classroom, med sig av sina bästa råd.


Se också den bloggpost som Mikael Bruér har skrivit där han listar tips han önskar han hade vetat innan han själv började flippa klassrummet: 8 tips för att undvika mina misstag.

 

Du har nu tagit dig igenom Steg 2. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!

Testa dig själv 2 Upp

 

XX
XX