Bloggen som verktyg för lärande
Att blogga är ett enkelt sätt att börja publicera på nätet. Du kan göra det gratis, det är ganska lätt att komma igång med de tjänster som finns tillgängliga och det finns även pedagogiska fördelar.
En blogg kan användas till mycket. Du kan till exempel skriva i den för att förmedla information till elever och föräldrar om uppgifter, läxor och andra händelser. Du kan också lägga upp material som eleverna ska ta del av inför eller efter en lektion, texter de ska läsa, filmer du vill att de ska se eller länkar de ska titta på. Sammanfattningar och anteckningar som ligger tillgängligt på nätet efter lektionen kan vara till stor hjälp för elever som är sjuka eller frånvarande av någon annan anledning. Bloggen blir på så sätt en samlingspunkt dit alla vet att de ska gå för att få reda på vad som händer.
Här berättar läraren Otto Bergman (då vid Brattåsskolan, Kållered) hur och varför han har bloggat tillsammans med sina elever i åk 2-5, i klass och på fritidshem.
Torghandel Göteborg: Varför klassblogg? (30:11)
Som Otto nämner kan användandet av bloggen också vara en ingång till att lära eleverna hantera sociala medier på ett bra sätt. Det blir nödvändigt att ta upp och diskutera viktiga aspekter av webbpublicering som upphovsrätt, källkritik, hur man ger konstruktiv feedback och netikett eller hur man beter sig mot klasskamrater och andra på nätet.
Med världen som åhörare
Bloggen blir även ett sätt för eleverna att visa vad de arbetar med, inte bara för den egna läraren utan för hela världen. I filmen nedan pratar lärarutbildaren Mats Olsson bland annat om detta.
Barnounga: Bloggen som undervisningsverktyg (5:00)
Blogga en berättelse
Om du jobbar med rollspel och Storyline, där eleverna får leva sig in i olika karaktärer och berättelsens form används för att skapa sammanhang och engagemang, kan bloggen fungera som stöd. Ett exempel är när historieläraren Cecilia Johanssons elever på Helenelundsskolan i Solna fick blogga om andra världskriget. Varje elev blev tilldelad en historisk karaktär, som en tysk soldat eller någon i motståndsrörelsen. Eleverna skulle sedan blogga som karaktären och skriva dagbok. Här beskriver Cecilia hur det gick till.
Skolvärlden: IT-serie - Rollspel och blogg i historia steg för steg
Ett annat exempel på att låta eleverna jobba med fiktiva rollfigurer som de skapar en berättelse kring är Northeimdagböckerna, ett projekt om Mellankrigstiden och Andra världskriget som genomfördes i en klass i åk 9 på Kungsholmens Grundskola i Stockholm under 2012. Du kan läsa mer om projektet och ta del av elevernas texter på deras blogg.
Några svenska SO-bloggar
- SO på Knorra
Åk 6-9. - SO med Jesper
Åk 6-9. - mrHarrs SO-blogg för årskurs 7
Internationella Engelska Skolan i Umeå. - Mikaels skola (Mikael Bruér)
Tidigare lärare åk 7-9, Fagrabäckskolan i Växjö. - So och Ikt för alla (Mikael Larsson)
Tidigare lärare åk 7-9 och IT-pedagog på Valstaskolan i Sigtuna.
En del lägger upp sina "flippar" eller inspelade genomgångar på bloggen, något vi kommer att prata mer om i nästa avsnitt.
Hur gör jag?
Två vanliga plattformar för att blogga är WordPress och Blogger. Har du ett Google-konto så kan du direkt skapa en blogg på Blogger. På Wordpress kan du antingen skapa en blogg hos dem eller om du vill ha mer kontroll, ladda ner och installera Wordpress på ett webbhotell.
Båda plattformarna är kostadsfria och ger dig stora möjligheter att anpassa bloggen så att den blir som du vill ha den med teman och tilläggsprogram.
Här hittar du Bloggers egna hjälpsidor. WordPress har videoinstruktioner för nybörjare och Internetstiftelsen i Sverige har dessutom en internetguide om att komma igång med WordPress.
Du har nu tagit dig igenom Steg 1. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!