Andra goda exempel
Andra världskriget på Instagram
Som ett utvecklingsarbete i ämnet historia fick eleverna i årskurs 9 på Myrsjsökolan i Nacka i uppgift att gestalta vardagen för olika karaktärer från andra världskriget med hjälp av mobilkamera och Instagram. Syftet var att se om elevernas inlevelseförmåga och förståelse att vara tonåring under en historisk period kunde fördjupas och det tycker lärarna Kristina Ekmark och Anna Fredmark att resultatet visar. De berättar mer i en intervju och i artikeln: Instagram i en historisk kontext - Filmer av tonåringar som om Instagram och mobiler fanns under andra världskriget (pdf).
På spåret genom historien
Högstadieläraren Maria Rådstam spelar in egna filmer i På spåret-anda, där man söker efter händelser eller historiska personer. Hon har arbetat i verktyget FlexClip och lagt ut filmerna på YouTube med facit. Se artikeln: Historielärare gör egna På spåret-filmer.
Historiepratarna
Adam Jönsson, SO-lärare på Sjöängsskolan i Stockholm, spelade in podcasts (ljudfiler) och senare videofilmer tillsammans med sina högstadieelever under namnet Historiepratarna. I avsnitten kan du höra eleverna samtala kring olika aspekter av människans historia från forntid till nutid. Historiepratarna vann också första pris i skoltävlingen Webbstjärnan, som tidigare hölls av Internetstiftelsen.
Filmade rollspel
SO-läraren Susanna Sjöstrand har arbetat med rollspel i sin undervisning. Hon utgår från förmågor som hon vill att eleverna träna på, till exempel att analysera likheter och skillnader.
Alla rollspel spelas in med iMovie, ett program för Mac och iOS, och diskuteras. Läs mer i artikeln: Språkutvecklande SO-undervisning med hjälp av rollspel.
Du har nu tagit dig igenom Steg 6. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!