Analogt möter digitalt

Med en mobiltelefon eller surfplatta kan du gå på skattjakt och utforska din närmiljö. Hitta gömda cacher och leta efter QR-koder eller markörer för AR (augmented reality).
Här får du en översiktlig bild av dessa tekniker och hur de skulle kunna användas i SO-undervisningen.
Vill du lära dig ännu mer kan vi rekommendera vår kurs: C102: Skattjakt med mobiler.
Geocaching
Geocaching kallas det när man letar efter skatter som finns utlagda runt om i landskapet med hjälp av en GPS-enhet eller mobiltelefon. Det är en hobby som fick sin början i USA redan år 2000.
Skatterna, som kallas för cacher, är gömda av invigda geocachare över hela världen. Placeringen är tänkt att berätta något speciellt till exempel om platsen. En cache kan vara allt från en liten filmburk, plastburk eller ett kylskåp. Geocachen är tänkt att vara gömd så att bara en invigd geocachare hittar den, och inte en oinvigd, så kallad mugglare, kan råka snubbla över den. Gemensamt för geocachare är äventyrstanken att dela med sig av något, historiska platser, upplevelser, spänning och utmaningar.
På lararkanalen.se kan du se en föreläsning från Lärarkvällen 2012. Guldäpplevinnaren Marie Andersson, som är grundskolelärare, visar hur hon använder geocaching i sin undervisning. Hon berättar och visar bilder på hur hon och eleverna arbetade. Här får du en bra helhetssyn på hur det är att arbeta med geocaching i undervisningen. Observera att föreläsningen är ca 1 tim 40 min lång, så ett tips är att du planerar in när du kan titta på den i lugn och ro.
Lärarkanalen: Geocaching i skolan
Under Lärarprogrammet vid Göteborgs universitet gjorde Hannah Ring en enkätstudie med tio lärare som använde sig av geocaching samt två djupintervjuer. Syftet var att ta reda på om geocaching som aktivitet i skolan kunde hjälpa elever i låg- och mellanstadiet att uppnå kunskapskraven för So-ämnen. Resultatet visade att både lärare och elever uppskattade geocaching i skolan. Läs mer: Geocaching för att nå lärandemålen inom So-ämnen.
Kom igång

För att komma åt de olika uppdragen måste du först ha ett geocachekonto, det kostar inget. Kontot skapar du på den officiella hemsidan geocaching.com. Väl inloggad kan du sedan söka efter cacher som ligger i närheten och läsa mer om dem!
Om du har en smart mobil eller surfplatta kan du också använda en app. Den officiella Geocachingappen från Groundspeak inc är gratis att ladda ner, men den versionen är begränsad och för att få tillgång till alla funktioner måste du sedan betala för en prenumeration:
Cachly är en annan betalapp för iOS. Looking4Cache finns i en enklare gratisversion med möjlighet att köpa en mer avancerad premiumversion.
c:geo (för Android) är helt gratis. Man måste ha ett konto på den officiella hemsidan för att börja kunna använda den. Se en recension på Pappas appar.

QR-koder
QR står för "Quick Response" och är ett grafiskt mönster som innehåller information, ungefär som en streckkod. Vanligen är mönstret uppbyggt av svarta fyrkanter mot en vit bakgrund, men det kan också förekomma i färg. Du läser av QR-koden med hjälp av en smart telefon samt en app som fungerar som QR-läsare och den information du får upp kan till exempel vara en text, kontaktinformation, en länk till en webbplats, blogg eller ett YouTube-klipp.
På museum, gallerier och andra sevärdheter finns det ibland QR-koder uppsatta vid de olika utställningsföremålen eller platserna. Då kan besökaren, via sin mobiltelefon, ta del av kompletterande material, till exempel videofilmer, ljud eller texter som är för långa för att få plats på skyltarna.
På ett liknande sätt kan du som lärare sätta upp QR-koder vid olika stationer i klassrummet eller på olika ställen i skolan och omgivningen. Vad koderna ska leda till - det är upp till dig! Kanske till en webbplats eller film som ger eleverna fördjupad förståelse, kanske till frågor de ska besvara eller uppgifter de ska lösa.
Filmen nedan, inspelad i en amerikansk skola, visar hur det kan se ut vid en skattjakt med QR-koder.
RichlandDistrict2: Sandlapper QR Codes Scavenger Hunt (1:58)
I bloggposten QR Codes in Social Studies finns fler exempel på hur QR-koder kan användas i klassrummet.
Kom igång
Det finns många gratistjänster för att generera en QR-kod utifrån en webbadress. Ett exempel är:
- SkapaQRkod - Även koder för sms, telefonnummer eller en text. Du kan ändra storlek på koden och ladda ner den som en bild eller infoga en länk till koden på din hemsida eller blogg.
Har du en nyare iPad (med iOS 11) kan du skanna QR-koder direkt i den inbyggda kameraappen. Annars finns det appar för iOS som du kan ladda ner där du oftast både kan skanna och skapa QR-koder. Qrafter Pro kostar en slant. Den finns även i en gratisversion, men i den kan du inte skapa kod, bara läsa av den. Läs en recension på Skolappar. QR Swiper (på svenska) är en gratisapp för iOS.
Även Android-enheter med de senaste operativsystemen (från Android 9 och framåt) klarar av att läsa QR-koder via kameran. Har din mobil eller surfplatta en äldre Android-version kan du till exempel testa någon av gratisapparna QR Droid eller QR- och streckkodsläsare.
Cloud QR är en serie svenska betalappar anpassade för skolan, med hänsyn tagen till säkerhet och integritet, där skannade texter kan läsas upp med talsyntes. Det finns en app för att läsa och skapa koder samt en renodlad läsare som går att ladda ner för både iOS och Android. Dessutom har de en QR-app som fungerar utan att du behöver vara uppkopplad på nätet. Läs en recension på Skolappar.
QR Treasure Hunt Generator
Med QR Treasure Hunt Generator kan du snabbt göra skattjakter baserade på textmeddelanden. Eleverna behöver alltså inte vara uppkopplade mot nätet för att kunna genomföra skattjakten. Du skriver in de frågor du vill ha med och låter sedan QR Treasure Hunt Generator ta fram en serie QR-koder som du kan skriva ut. Lite mer om QR Treasure Hunt Generator och en instruktionsfilm finns hos Tove Andersson på IKTSidan.
Du har nu tagit dig igenom Steg 5. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!