DigiKoll hem
B 102: Flippa ditt klassrum

Vad menas med att flippa klassrummet?

Det flippade klassrummet eller det omvända klassrummet har diskuterats flitigt de senaste åren. Det finns bloggar som bara handlar om denna undervisningsmodell och det finns t.o.m. kurser om vad, varför och hur :)


Bergmann och Sams - Pionjärerna

Pedagogerna Jonathan Bergmann och Aaron Sams brukar räknas som pionjärerna inom "The flipped classroom" eller det omvända klassrummet. Bergmann och Sams sammanfattar modellen ungefär så här: I det omvända klassrummet får eleverna ta del av faktainnehållet på egen tid, ex med hjälp av inspelade lektioner som läxor. Lektionstiden ägnas istället åt färdighetsträning och laborationer, samarbete och diskussioner, med läraren tillgänglig för att svara på frågor och ge direkt feedback.

Eller kortare: Det som traditionellt gjorts i klassrummet görs nu hemma och tvärt om.

En nackdel med den inspelade lektionen är förstås att eleverna inte har möjligheten att ställa direkta frågor på innehållet till läraren. Bergmann och Sams har löst det så att eleverna under filmen formulerar frågeställningar som sedan diskuteras i klassrummet. I klassrummet förflyttas fokus från läraren och till eleverna och lärandet. Lärarrollen skiftar från förmedlare till handledare och eleverna har alltid en expert till hand när de behöver hjälp för att komma vidare. Färdighetsträningen behöver på så sätt inte skapa konflikter i hemmet, när föräldrarna kanske inte kan eller har tid att hjälpa sina barn med hemarbetet.

I den här kortfilmen berättar Aaron Sams om varför han vände på sitt klassrum:

Aaron Sams - The Flipped Classroom (ca 2 min)


Bergmann och Sams skiljer på The Flipped classroom och The Flipped-mastery classroom.

I The Flipped-mastery classroom behöver inte alla elever titta på samma lektionsvideo vid samma tillfälle. Eleverna lär i sin egen takt, individuellt eller i grupp, under handledning och kontinuerlig bedömning. Mastery-modellen förutsätter att läraren är ämnesexpert, eftersom eleverna parallellt jobbar med olika områden i klassrummet, där varje elev behöver feedback och guidning på den nivå hen befinner sig. Modellen förutsätter också att läraren vågar släppa lite av kontrollen över lärandeprocessen och göra eleverna mer delaktiga och ansvariga för att lärandemålen uppnås.

I den här kortfilmen berättar Jonathan Bergmann om några av fördelarna med Flipped-mastery classroom:

Jonathan Bergmann - Flipped-Mastery Classroom (ca 2 min)

 

Traditionell undervisning vs flippad undervisning

I det "traditionella" klassrummet ägnas en stor del av tiden till faktainhämtande av olika slag, genom föreläsning, genomgång, läroböcker etc. En större eller mindre del av tillämpningen och kanske också analysen och utvärderingen sker utanför klassrummet, i hemmet, i form av hemarbete.

Blooms upp-och-nervända pyramid med spetsen nedåt och fakta i botten, sedan förståelse, tillämpning, analys, utvärdering och skapande längst upp.

Med det flippade klassrummet vänder vi upp och ner på Blooms taxonomi. Att ta del av fakta, genom ex en filmad genomgång, sker mestadels på egen tid, utanför klassrummet. Förståelsen kan delvis testas genom en kommentarsfunktion eller ett kompletterande quiz i anslutning till filmen. I klassrummet ägnas istället tiden åt den djupare förståelsen, tillämpningen, analysen, utvärderingen och skapandet.

Självklart är bilden av det "traditionella" klassrummet, om det nu finns ett sådant, en grov generalisering av hur undervisningen går till för att det är lättare att jämföra två modeller om vi tittar på ytterligheter. Det är också självklart så att det flippade klassrummet har sina utmaningar och fallgropar. Kanske handlar det om att utvärdera sin undervisning och fundera på hur tiden används. Används lärare-elev tiden till individuell handledning, gruppsamtal, diskussioner etc där eleverna får möjligheten att visa upp sina förmågor och läraren möjligheten att bedöma, ge feedback och utveckla dessa förmågor?

Det handlar kanske helt enkelt om hur mycket lärare-elev tid som du har och hur du använder den tiden?

 

Flippat klassrum och flippat lärande

Flipped Learning Network, den största organisationen för flippat lärande, har publicerat en definition av flippat lärande. I denna definition ingår de fyra pelarna i FLIP:
F = Flexible environment
L = Learning culture
I = Intentional Content
P = Professional educator

Man skiljer också på flippat klassrum och flippat lärande. Flippat klassrum kan innebära ett flippat lärande men behöver inte göra det. För ett flippat lärande måste undervisningen innehålla just de fyra pelarna i FLIP.

 

""

Flippa Klassrummet - Här kan du lära dig mer och ställa frågor. Gruppen är privat, så du måste ansöka om medlemsskap. Den startades av Karin Brånebäck, 1-7 lärare och en av de tidiga förespråkarna för att flippa klassrummet.

 

Du har nu tagit dig igenom Steg 2. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!

Testa dig själv 2

Upp

 

XX
XX