DigiKoll hem
B 102: Flippa ditt klassrum

Inledning

Pojke som sitter på en äng med blommande klöver med sin laptop i knät och hörlurar på sig.
Bild från Shutterstock

Har du funderat på att "flippa" undervisningen? Metoden är omtalad och har blivit allt vanligare bland pedagoger i olika skolformer.

Metoden "det flippade klassrummet" innebär i sin mest grundläggande form, att elever eller studenter först tittar på en filmad genomgång eller introduktion till ett särskilt ämnesområde hemma och sedan arbetar vidare med det som tidigare var hemuppgifter, t. ex problemlösning, olika projekt och övningar i lärosalen, där man också kan diskutera arbetet med sin lärare och sina studiekamrater.

Genom att göra läxan i skolan och lyssna på lektionerna hemma utnyttjas den lärarledda tiden på ett bättre sätt, menar flera lärare och elever som prövat. Elever som behöver repetera kan göra detta så många gånger som de önskar och läraren kan också få återkoppling på hur väl en viss lektion eller förklaring fungerat, men då krävs att data från elevernas användning och frågor när de inte förstått samlas in och analyseras.

Kursen går igenom pedagogiken bakom det flippade klassrummet, vad som krävs och olika metoder och tekniker för att göra videoklipp. Du får också hjälp att hitta ditt eget sätt att pröva denna undervisningsmetod. Vi tar även upp för-och nackdelar med att flippa delar av eller hela sin undervisning.

 

Kursinnehåll

  • Vad menas med att "flippa klassrummet" och hur uppstod metoden.
  • Vilka erfarenheter och vilken evidens finns för att metoden fungerar.
  • Active Learning och för- och nackdelar med att flippa klassrummet.
  • Hur går det till – och vad behövs för att kunna börja.
  • Hur du kan använda "clickers" för att öka interaktiviteten .
  • Tips på några gratisverktyg och appar för att kunna "flippa".
  • Vad tycker eleverna eller studenterna om arbetssättet.
  • För vilka grupper och i vilka sammanhang passar metoden bäst.
  • På vilket sätt stöds målen i skolans läroplaner genom metoden.
  • Länkar och tips på litteratur för dig som vill veta mer.

 

Syfte och mål

Syftet med kursen - är att:

  • Öka din medvetenhet om vad "flippat klassrum" och Active Learning är och hur det fungerar.
  • Inspirera dig att "flippa" din undervisning.

Vad ska jag lära mig?

Målet är att du efter kursen ska kunna:

  • Resonera kring för- och nackdelar med "Active Learning" och "flippat klassrum" med utgångspunkt från den forskning och de erfarenheter som finns.
  • Beskriva på vilket sätt målen i skolans läroplaner stöds genom metoden.
  • Använda metoden för att utveckla, individanpassa och öka interaktiviteten bland de studerande utan att öka din egen arbetsbörda.
  • Inspirera kollegor att vilja pröva metoden i sin undervisning.
  • Känna till och ha testat några gratisverktyg och appar för att kunna "flippa".

 

På nästa sida hittar du en lärstig som visar vilka olika steg och uppdrag som ingår i kursen och hur många poäng varje steg är värt. Du börjar på noll och kan sedan bara levla upp!


För att se uppdragen måste du höra av dig till oss och registera dig som medlem i DigiKoll. När du har gjort det så kan du logga in till ditt privata basläger där du får en digital badge för varje ny nivå du uppnått. Du kan också få återkoppling från oss på dina inlämningsuppgifter. När du är klar med kursen får du ett kursbevis i form av ett diplom som beskriver vad du har lärt dig och kan göra.

  

Är du medlem har du även möjlighet att tjäna extra guldstjärnor som du kan byta in mot olika saker eller tjänster. Hur det går till kan du läsa mer om under mappen "Examination" i vänstermenyn. Klicka på stjärnikonen i ditt basläger (den första sida du kommer till när du loggat in) för att se hur många guldstjärnor du har samlat ihop.

Lycka till!

Upp

 

XX