Inspiration
Det handlar om tid. Hur använder du tiden i klassrummet och hur vill du använda tiden i klassrummet?
Vilken lärare vill inte ha mer tid för varje elev?
Det kan vara svårt att hinna se och lyssna på varje elev varje lektion, eller kanske ens varje dag. Mycket ska hinnas med under en lektion, genomgång, diskussion, eget arbete, läxförhör etc. Har du funderat över hur mycket tid du lägger på genomgång under en lektion, 15-25 min? På den tid som är kvar ska du hinna med att gå varvet runt, medan eleverna jobbar med eget arbete, för att kolla upp att alla elever har förstått och förstås samtidigt hjälpa de elever som behöver hjälp. Detta är en utmaning och vi är nog många som känner oss otillräckliga här och kanske har tanken slagit dig att "kloning" inte vore så dumt ibland.
Att filma en genomgång är väl inte riktigt detsamma som att klona en lärare men det ger i alla fall fler elever chansen att få se och höra i sin egen takt med möjligheten att pausa, spola tillbaka och repetera, om och om igen.
Om eleverna får i uppgift att ta del av den filmade uppgiften som en förberedelse inför ett nytt moment så ger vi dem möjligheten att komma till skolan förberedda, med förkunskaper. I klassrummet får vi ägna en stund åt att diskutera den filmade genomgången. Kanske har eleverna redan formulerat frågeställningar eller svarat på ett kompletterande quiz. Resten av tiden kan vi sedan ägna åt att se, lyssna, guida, diskutera, fördjupa, laborera, undersöka...
Pedagogerna Jonathan Bergmann och Aaron Sams brukar räknas som pionjärerna inom "The flipped classroom" eller det omvända klassrummet. Här berättar Jon Bergmann mer!
Bergmann och Sams har tillsammans skrivit boken ”Flip your classroom – reach every student in every class every day”. Boken börjar med att de berättar sin historia om hur och varför.
2007 började de spela in sina lektioner för de elever (på Woodland Park Highschool i Colorado) som på grund av olika aktiviteter missade viktig lektionstid. Tanken var att dessa elever skulle få en chans att i efterhand och på egen tid ta del av lektionsinnehållet. De upptäckte snart att även elever som varit närvarande under genomgången använde sig av filmerna som repetition, ex inför ett prov. Efter ett tag kom de på att de skulle testa att göra egna filmer som eleverna kunde titta på innan lektioner, som en förberedelse, ex inför ett nytt moment. På så sätt skulle de kunna använda lektionstiden till att hjälpa eleverna med vad de eventuellt inte förstod av filmen och med fördjupningen av innehållet. Det fanns plötsligt mycket mer tid över för eleverna, för deras frågor och tankar.
Titta på den inspelade föreläsningen nedan och låt dig inspireras av flip-mästarna:
J. Bergmann and A. Sams: The Many Faces of the Flipped Classroom CIIE 2014 (ca 41 min)
Förhoppningsvis vill du nu veta lite mer om vad, varför och hur!
Du har nu tagit dig igenom Steg 1. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!