Hur flippar jag mitt klassrum?
Det finns många sätt att tillämpa metoden. Allt beror på vad du vill uppnå, vilken målgrupp du vänder dig till och det innehåll du vill förmedla.
Niklas Mörk, tidigare lärare i filosofi vid Grillska gymnasiet i Stockholm, berättar i filmen nedan hur han flippar klassrummet.
Egna eller andras filmer?
Det finns förstås inget krav på att "flippen" ska vara en filmad genomgång eller ens en digital presentation men eftersom detta är en kurs i digitalt lärande så kommer vi här att lyfta fram ett smakprov på digitala verktyg som kan användas för att flippa klassrummet. Vi tror också att den digitala presentationen uppmuntrar och förenklar ett flippat arbetssätt.
Fokus på följande sidor kommer att ligga på den filmade genomgången och vi presenterar både färdiga resurser i form av Khan Academy, svenska webbplatser och YouTube-kanaler samt verktyg - främst skärminspelningsverktyg - för att spela in egna filmer. Vi ger också några exempel på quiz-verktyg och digitala responssystem som kan användas som komplement till den filmade genomgången. Dessa resurser och verktyg har vi valt att lyfta ut och presentera i egna avsnitt:
- Khan Academy
- Flipp-resurser på svenska
- Att spela in egna filmer
- Quiz-verktyg
Att använda andras filmer sparar tid
En mjukstart kanske kan vara att börja med andras filmer för att så småningom testa att skapa några egna filmer och kanske är en blandad kompott inte så dumt. Kanske kan det vara nyttigt för eleverna att få lyssna på andra lärare också som förklarar på ett annat sätt! Att leta, kvalitetssäkra och målkoppla andras filmer äter förstås upp lite av den sparade tiden.
EDpuzzle är ett gratisverktyg som gör det möjligt att använda och redigera någon annans utbildningsvideo samt även lägga till dina egna frågor, länkar och kommentarer direkt i dem och sedan dela dessa med dina elever. I filmen nedan visar läraren Jessica från Bein' Classy hur detta fungerar. EDpuzzle ger dig också möjlighet att följa upp hur aktiv varje individ i din klass eller grupp varit, vad de har tittat på och vad de svarat på dina frågor.
Liknande verktyg du kan testa är t.ex. Ted Ed, som är gratis, eller PlayPosit, som finns i en gratisversion.
Det finns självklart för- och nackdelar med att skapa egna eller använda andras filmer. Att skapa egna filmer kräver lite mer tid och lite mer kunskap om digitala verktyg. Egna filmer är förstås unikt anpassade för elevgrupp och ämnesområde.
I videon nedan berättar Jon Bergman och Aaron Sams varför det bästa är att spela in sina egna filmer och ger tips på vilka verktyg som är bäst för dig. Deras 5 bästa råd är att:
- Se till att alla dina elever/studenter har tillgång till materialet (har man inte internet hemma använd dvd eller USB-sticka som alternativ)
- Välj att flippa det som dina elever har svårast för och som du ofta måste ta om.
- Tänk inte att du ska skapa ett mästerverk - hur många av de lektioner du håller i klassrummet är perfekta?
- Håll det kort, ju yngre elever desto kortare bör dina inspelade genomgångar vara (max 3-10 min).
- Börja alltid i liten skala - testa att flippa EN lektion eller EN genomgång.
(Filmen är en av många bra filmer om teknikförstärkt lärande från Edutopia.)
Alternativa presentationsformer
Om steget till att skapa en egen lektionsvideo känns långt så kanske du kan välja en annan digital presentation som du känner dig mer bekväm med. Här kommer några ex:
- PowerPoint - Åsa Kronkvist har en YouTube-kanal med mängder av instruktionsvideor för lärare, bl.a. om PowerPoint.
- Google Presentation - om du inte har tillgång till Powerpoint. IKT i Karlshamn går igenom grunderna.
- Keynote - Apples svar på Powerpoint, finns som app. Läs Olle Strömbecks recension på Skolappar.nu.
- Prezi - presentationsverktyg med oändlig arbetsyta, finns som app. Läs Åsa Colliander Celiks recension på Skolappar.nu.
- Podcast, ex med Audacity - ett ljudredigeringsprogram, se en kort introduktion med Peter Zier.
Att publicera och dela presentationen
Om och när du skapat din digitala presentation så vill du förstås dela den med elever och kanske med kollegor. Här finns det några olika alternativ. Om skolan har en lärplattform så kanske det är här som du vill lägga upp din presentation. I så fall vänder du dig till den person på skolan eller kommunen som har ett extra ansvar för IT-frågor. Alla skolor har inte en lärplattform och vissa lärplattformar hanterar administration bättre än pedagogiskt innehåll. I så fall kanske det är bättre att publicera presentationen i en blogg eller om du har skapat en film på YouTube.
Två vanliga plattformar för att blogga är WordPress och Blogger. Har du ett Google-konto så kan du direkt skapa en blogg på Blogger. På Wordpress kan du antingen skapa en blogg hos dem eller om du vill ha mer kontroll, ladda ner och installera Wordpress på ett webbhotell. Båda plattformarna är kostadsfria och ger dig stora möjligheter att anpassa bloggen så att den blir som du vill ha den med teman och tilläggsprogram.
Här hittar du Bloggers egna hjälpsidor. WordPress har videoinstruktioner för nybörjare och Internetstiftelsen i Sverige har dessutom en internetguide om att komma igång med WordPress.
Du har nu tagit dig igenom Steg 4. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!