Hitta den pedagogiska nyckeln
Det är i första hand du som pedagog som kan hitta den rätta pedagogiska nyckeln och underlätta att nå fram. Om du som pedagog är lyhörd och är öppen för nya verktyg och metoder för att börja kommunicera har du allt att vinna.

Uppmärksamma tecken, tidig insats
Var uppmärksam på tecken som tyder på någon sorts nedsättning och agera på en gång, vänta inte! Din insats innebär att både du som pedagog och den enskilda eleven får tid att hitta möjligheter till en bra pedagogisk kommunikation.
Ur deras synvinkel, medkänsla
Om du kan sätta dig in i elevens situation och inse vilka hinder och utmaningar det innebär att vara just hen, har du en större chans att se vilka möjligheter det finns för att hitta strategiska lösningar för kommunikation.För att hjälpa någon måste man först och främst förstå vad hon förstår.
Inkluderande pedagogiska metoder
Genom att du som pedagog tänker mer inkluderande, överbrygger du några funktionshinder i din lärmiljö. Tänk dig de olika lärstilarna:
konkret upplevelse
reflekterande observation
aktivt experimenterande
abstrakt tänkande
...och olika sorters funktionsnedsättningar, finns det likheter i hur du når fram till dessa?
Kompenserande alternativ (rusta eleven)
Genom att hitta anpassningar i elevens lärmiljö och rusta eleven med kompenserande verktyg ger du eleven möjligheter att lyckas. Det ger självkänsla och kraft att delta på lika villkor.
Texten blir ett hinder
Att ta till sig och förmedla budskap genom text är två mycket viktiga förmågor man behöver ha för att kunna vara en del av det demokratiska samhället. För personer med läs- och skrivsvårigheter blir detta verkligen kännbart om de inte får de redskap och metoder som underlättar deras integrering i undervisningen och i samhället i stort.

Tänk på checklistan "Kännetecken" som vi pratade om tidigare i kursen, Stämmer något in på någon av dina elever? Det kan som sagt vara bra att ha i bakhuvudet och reagera, så tidigt som möjligt, det spar speciellt på mycket lidande för eleven.
Övning och träning bara en del av strävan till inkludering
Genom träning och övning av läs- och skrivförmågan kan läs- och skrivproblem förbättras. För de som har problem på grund av några av de orsaker vi nämnde tidigare, till exempel: inte tillräckliga pedagogiska metoder, annat modersmål eller sen mognad, kan detta vara tillräckligt för att de ska komma vidare och klara sitt skolarbete.
.
För de som har en funktionsnedsättning räcker det inte hela vägen. Träningen behövs fortfarande, som regissören Daniel Espinosa berättar (vid 24:20) var det svårare för honom om han gjorde upphåll med läsningen, men om han läste regelbundet kunde han lättare komma in i det och njuta av texten som vem som helst. Samtidigt kan svårigheterna aldrig helt försvinna eftersom det just är en funktionsnedsättning. Det är här inlärningsmetoderna och hjälpmedlen blir viktiga.
Det är viktigt att arbeta parallellt med de olika strategierna. För eleven är det viktigt att både öva och träna på att läsa och skriva och parallellt använda de kompensatoriska strategierna för att kunna följa med i den löpande undervisningen. Läs mer i artikeln Kompensatoriska åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter på Dyslexiförbundet FMLS hemsida.
Referenser
Föreläsning Idor Svensson, psykolog och fil dr i psykologi vid Linnéuniversitetet - Alternativa verktyg- en pedagogisk utmaning (du måste skaffa konto för att se den, men det är gratis)
Kompensatoriska åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter
Du har nu tagit dig igenom Steg 3. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!