DigiKoll hem
F 102: IT och elever med dyslexi

Dyslexi

Förr kallades dyslexi ordblindhet. Detta gav kanske en bättre bild av vad dyslexi innebär. Man har svårt med att lära sig läsa, stava och förstå det skrivna ordet.

Problem som kan uppvisas i samband med dyslexi: diffusa föreställningar om ords ljudstruktur, brister i korttidsminnet och långsam ordmobilisering. Man kan säga att tanken ibland får ta omvägar istället för genvägen.

Funktionsnedsättningen dyslexi har inget med intelligensen att göra. Många som får reda på att de har dyslexi blir lättade och brukar säga ” jag trodde jag var dum i huvudet”.

Dyslexi är ofta ärftligt men det är individuellt i vilken svårighetsgrad det uppstår. Cirka fem procent av befolkningen har dyslexi av olika grad, vilket gör det till en av världens vanligaste funktionsnedsättningar.

Dyslexi kan visa sig på olika sätt, till exempel kan man se det ur två olika perspektiv: auditiv, där problemen har samband med hörseln och visuell, där problemen utgår från det man uppfattar med synen. (Pedagogernas handbok (pdf))

I filmen nedan från TED Ed förklaras på ett enkelt sätt vad dyslexi beror på och varför det finns så stora variationer mellan olika individer.

 

Du har nu tagit dig igenom Steg 1. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!

Testa dig själv 1

Upp

 

XX
XX