Kurslitteratur
Här nedan följer tips på kurslitteratur och videoföreläsningar.

Specialpedagogik med alternativa verktyg
Föreläsning, Stefan Bonn (SPSM 2013)
Stefan Bonn, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten föreläser om Specialpedagogik med alternativa verktyg. Han berättar även om SPSMs verksamheter och vad man kan få för hjälp av dem. Du måste skaffa konto för att se föreläsningen, men det är gratis.

Alternativa verktyg- en pedagogisk utmaning
Föreläsning, Idor Svensson och Curt Ekstedt (SPSM 2013)
På SETT 2013 och framtidens lärande 2013 beskriver Idor Svensson, (psykolog och fil dr i psykologi vid Linnéuniversitetet) och Curt Ekstedt (rådgivare, norra regionen SPSM) begreppen läs- och skrivsvårigheter och vad det betyder för elever i olika åldrar. Du måste skaffa konto för att se föreläsningen, men det är gratis.

Pedagogernas handbok - Kunskap och vägledning om dyslexi
Av Annika Johansson (FoU- Malmöutbildning, 2013)
Innehåller mycket matnyttiga tips och råd till pedagoger som möter elever med dyslexi.

Anpassningar för oss med dyslexi
Anita Hildén, Dyslexiförbundet FMLS (Hjälpmedelsinstitutet 2013).
Hjälpmedelsinstitutet publicerade 2013 rapporten Anpassningar för oss med dyslexi från projektet "Vägar till arbete". Rapporten är en sammanställning av intervjuer med elever som har dyslexi och deras lärare. Rapporten visar att teknik och anpassningar för olika behov är nödvändiga men att det viktigaste var vilket förhållningssätt läraren hade!

Jag låtsas som ingenting – men egentligen känns allt för bedrövligt (pdf)
Av Johanna Gustafsson (UR.se 2012)
Johanna Gustafssons specialarbete kring om dyslexi. Hon skriver bland annat att hon tycker att ordet "dyslexi" är "dumt och svårt att stava" så hon kallar det istället för "dyx", kort och koncist. hon berättar om sin skolgång och vilka svårigheter hon stött på.

Kompensatoriska åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter - Vad menas med kompensation?
Artikel skriven av Viktor Lundqvist/ Christer Jacobson (FMLS 2011).
Christer Jacobson, Växjö universitet ställer frågan: Vad menas med kompensation? Artikeln tar upp tre olika huvudinriktningar för åtgärder som kan användas vid planering av stöd till personer med läs- och skrivsvårigheter.
För dig som vill fördjupa dig ytterligare

Specialpedagogik och funktionsvariationer
av Inga-Lill Jakobsson och Inger Nilsson (Natur och Kultur, 2019)
"I varje skolklass finns elever med olika förutsättningar och behov därför är det angeläget att alla lärare har kunskap om specialpedagogik och funktionshinder. Denna gedigna grundbok belyser de vanligaste funktionsnedsättningarna ur ett pedagogiskt perspektiv med utgångspunkt i lärares yrkesroll."
Du kan även provläsa boken.

Alternativa lärverktyg – Digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
av Erica Eklöf, Johanna Kristensson (Natur & Kultur 2017)
Boken handlar om hur du som lärare kan arbeta med alternativa lärverktyg tillsammans med alla dina elever och innehåller även en genomgång av ett antal alternativa lärverktyg som dina elever kan ha nytta av i sin språk-, läs- och skrivutveckling. Provläs i boken på förlagets hemsida. Slutsåld på förlaget, men finns på bibliotek.

Dyslexi- aktuellt om läs- och skrivsvårigheter
Av Svenska Dyslexiföreningen (2012)
10 samlade artiklar av ledande forskare och praktiker.