Visualisera mera
Visualisering skapar intresse. Ett ämne som är så stort och brett har inga mirakelverktyg men med hjälp av datorn kan vi skapa och utforska ex figurer, diagram och grafer.
Med hjälp av digitala visualiseringar och interaktiva laborationer kan vi lättare konkretisera och synliggöra ex matematiska begrepp, formler och samband. När eleverna får använda flera sinnen och skapa sin egen kunskap blir matematiken roligare och förståelsen ökar.
Börja din digitala matteresa med att lyssna på denna inspirerande TED-föreläsning med Dan Meyer om hur vi får eleverna intresserade av problemlösning med hjälp av bla multimedia.
Dan Meyer - Math class needs a makeover (ca 12 min)
Du hittar fler användbara exempel på Dan Meyers webbsida Three-Act Maths Tasks - låt dig inspireras!
Om du vill veta mer och kanske prova på en Treaktare i din matematikundervisning finns det starthjälp:
101 questions är en sida med förstaaktare, dvs bilder och filmer som är tänkta att gripa tag i betraktaren och skapa en nyfikenhet- och lust att vilja veta mer. I detta exempel finns även andra- och tredje akten:
http://www.101qs.com/1716-toothpicks
Act One - Video - Toothpicks - by Dan Meyer
What will the final figure look like given that pile of toothpicks?
- What's a guess you know is too high?
- What's a guess you know is too low?
Act Two
What information would be useful to know here?

Act Three - the answer
Du har nu tagit dig igenom Steg 1. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!