Inspiration

Matematiken har en mångtusenårig historia till vilken flera olika kulturer bidragit. Redan för fyra tusen år sedan utvecklades en praktisk geometri i Babylonien och Egypten. Men inte förrän 1976 kunde man med datorns hjälp lösa "fyrfärgsteoremet".
"Fyrfärgssatsen, eller fyrfärgsteoremet, säger att det behövs högst fyra färger för att färglägga varje möjlig geografisk karta på ett sådant sätt att inga angränsande regioner har samma färg. Två regioner sägs vara angränsande om de har en gemensam gräns, inte bara en punkt." (Wikipedia)
Flera studier visar att ett genomtänkt användande av datorn i matematikundervisningen har positiva effekter på elevernas förståelse och motivation för ämnet. Trots detta är det fortfarande inte så vanligt att lärare och elever använder datorer i matematikundervisningen.
Att det varit svårt att skriva matematiska tecken och formler har säkert bidragit. Men pekskärmar, iPads och andra surfplattor samt olika appar, gratisprogram och tjänster har gjort att det idag är betydligt enklare att levandegöra matematiken.
Vad säger läroplanen?
Den tekniska utvecklingen och digitaliseringen innebär förändringar i arbetslivet och samhället i övrigt. Det leder i sin tur till allt större krav och förväntningar på skolväsendets förmåga att ge alla elever, unga som vuxna, en god digital kompetens.
Efter ett regeringsbeslut förtydligade man 2018 både grundskolan och gymnasieskolans läroplaner, kursplaner och ämnesplaner med syfte att tydliggöra skolans uppdrag att stärka elevernas digitala kompetens.
I den nuvarande läroplanen för grundskolan finns följande centrala beskrivning: "Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap."
Läs mer i Skolverkets skrift: Få syn på digitaliseringen på grundskolenivå. Du kan hitta ett liknande fokus på digital kompetens i läroplanen för gymnasieskolan.
Matematik

I kursplanen för grundskolans matematik står det: “Vidare ska eleverna genom undervisningen ges möjligheter att utveckla kunskaper i att använda digitala verktyg och programmering för att kunna undersöka problemställningar och matematiska begrepp, göra beräkningar och för att presentera och tolka data.”
Även i ämnesplanen för gymnasieskolan betonas den digitala tekniken i matematikundervisningens syfte: “I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digitala verktyg för att lösa problem, fördjupa sitt matematikkunnande och utöka de områden där matematikkunnandet kan användas."
Varför använda IKT i matematikundervisningen?
I filmen nedan som togs fram av Skolverket inom Matematiklyftet - en kompetensutvecklingsinsats i didaktik för lärare och förskollärare som undervisade eller arbetade med matematik - berättar några lärare varför de valt att använda IKT.
Vill du veta mer om kompetensutveckling i matematikdidaktik, titta på Skolverkets hemsida. Se särskilt Lärportalens moduler om matematikundervisning med digitala verktyg och dynamiska matematikprogram samt programmering.
Guldäpplet-vinnaren Jonas Hall har använt datorer, robotar och andra digitala verktyg i sin matematikundervisning. Hör honom berätta mer i filmen nedan från Skolvärlden.
➤ Upp