Inledning

När eleverna får använda flera sinnen och skapa sin egen kunskap blir matematiken roligare och mer intressant.
Med hjälp av digitala visualiseringar och interaktiva laborationer kan du lättare konkretisera och synliggöra matematiska begrepp, formler och samband.
I läroplanen för grund- och gymnasieskolan betonas den digitala tekniken i matematikundervisningen. Flera studier visar att ett genomtänkt användande av datorn i matematik har positiva effekter på både förståelse och motivation.
I den här kursen fokuserar vi på olika sätt att använda IT som stöd i matematikundervisningen. Målet är att du genom att själv göra övningar och testa olika nätbaserade redskap ska inspireras till att använda IT i din egen matematikundervisning.
Kursinnehåll
- Hur du använder olika gratisverktyg för att visualisera matematiken.
- Lär dig använda GeoGebra.
- Lär dig använda Wolfram Alpha.
- Hur du kan använda Khan Academy och andra inspelade genomgångar som stöd för lärande.
- Hur du spelar in och publicerar dina egna genomgångar med olika gratisverktyg.
- Lär dig använda digitala quizverktyg.
- IT som stöd för elever med dyskalkyli – några bra appar och gratisverktyg.
- Läxhjälp på nätet – exempel på svenska tjänster och hur de fungerar.
- Länkar och tips på hur du kan gå vidare.
Syfte och mål
Syftet med kursen - är att:
- Ge dig nya verktyg som du kan använda i din matematikundervisning.
- Inspirera dig att utforska hur din egen undervisning i matematik skulle kunna utvecklas med hjälp av IT.
- Visa digitala verktyg och tjänster som barn och unga själva använder och hur de skulle kunna användas för att göra lärandet roligare, mer varierat och individanpassat.
Vad ska jag lära mig?
Målet är att du efter kursen ska kunna:
- Använda verktyg och metoder för att integrera digital teknik och utforma lärandesituationer som stärker undervisningen i matematik och bidrar till att uppfylla lärandemålen.
- Värdera, analysera, välja ut samt inspirera andra att använda digitala verktyg, appar och teknik som kan underlätta studierna i matematik.
- Förklara hur datorer, mobiler och andra tekniska hjälpmedel kan bidra till ett ökat intresse och förståelse för matematikämnet och visa exempel på hur undervisningen i matematik kan utvecklas genom ett aktivt val av pedagogik och teknik som stöder varandra.
På nästa sida hittar du en lärstig som visar vilka olika steg och uppdrag som ingår i kursen och hur många poäng varje steg är värt. Du börjar på noll och kan sedan bara levla upp!
För att se uppdragen måste du höra av dig till oss och registera dig som medlem i DigiKoll. När du har gjort det så kan du logga in till ditt privata basläger där du får en digital badge för varje ny nivå du uppnått. Du kan också få återkoppling från oss på dina inlämningsuppgifter. När du är klar med kursen får du ett kursbevis i form av ett diplom som beskriver vad du har lärt dig och kan göra.
Är du medlem har du även möjlighet att tjäna extra guldstjärnor som du kan byta in mot olika saker eller tjänster. Klicka på stjärnikonen i ditt basläger (den första sida du kommer till när du loggat in) för att se hur många guldstjärnor du har samlat ihop.
Lycka till!
➤ Upp