Virtuell geocaching
Du kan också prova virtuell geocaching tillsammans med dina elever. Ni ger er fortfarande ut på en skattjakt, men letar efter virtuella meddelanden istället för fysiska cacher.
Xnote

Xnote är en betalapp för iOS. Du skapar virtuella meddelanden, som kan innehålla text, bild och/eller YouTube-klipp samt externa länkar, och bestämmer var i omgivningen det ska gömmas genom att klicka på en karta.
Länken till instruktioner och skattkarta skickar du sedan via SMS, e-post, Facebook-meddelande etc. Den som tar emot länken på sin smarta telefon öppnar den i mobilens webbläsare och måste sedan följa kartan och hitta fram till platsen för att kunna få upp meddelandet. Det är enkelt att länka flera meddelanden och göra en skattjakt eller tipspromenad med frågor som ska besvaras.
Appen finns än så länge bara för iOS, men de meddelanden du skapar kan öppnas även i Android-telefoner och andra smarta telefoner/surfplattor.
Du kan läsa mer om Xnote och hur appen kan användas inom förskolan och skolan i en recension på Skolappar.
Här är en kort film från IKTeket i Sjöbo som visar en skattjakt med Xnote!
IKTeket i Sjöbo: Xnote (1:15)
Ida Nordvall har gjort en kort instruktionsvideo till Xnote. Du hittar även en längre version på sidan om Rörelse och uteaktiviteter från Kramfors kommun.
Ida Nordvall: Xnote- göm virtuella meddelanden (2:51)
TurfHunt

TurfHunt av Locatify påminner om Xnote, men finns både för iOS och Android. Du måste skapa ett konto och sedan kan du testa att skapa skattjakter eller tipspromenader gratis. Du kan använda dig av en rad olika frågetyper, foton eller göra memoryspel. Eleverna kan spela i lag och du som lärare kan se i realtid hur det går för dem.
På hemsidan hittar du information och videoinstruktioner som visar hur du kommer igång!
Matematikläraren Nina som jobbar i Finland har skrivit om sina erfarenheter av TurfHunt och gjort en instruktionsvideo.
Wherigo
Har du testat allt annat och vill ha en ännu större utmaning? Med Wherigo använder du GPS-tekniken för att skapa platsbaserade spel. Du som spelar förflyttar du dig mellan olika zoner ute i verkligheten som har definierats utifrån kartkoordinater. När du befinner dig i en zon får du ny information via din mobil eller GPS-enhet. Det kan vara allt från fakta om en plats, ledtrådar, uppdrag eller frågor som du måste svara på innan du kan komma vidare. På så sätt kan man bygga ett spel som ger spelaren tillfälle att uppleva och lära sig om saker som finns i omgivningen.
Du kan ladda ner Wherigo-spel som andra har gjort, så kallade "cartridges", eller skapa egna med hjälp av programmet Wherigo Builder (för Windows). Wherigo Builder har inte uppdaterats på länge, men det finns flera alternativa program för att skapa "cartridges". Du kan också kombinera en fysisk geocache med en Wherigo-cache!
Wherigo fungerar på vissa Garmin GPS-enheter och handdatorer, men det går förstås även att spela via en app. Det finns en app för iOS och en inofficiell app för Android. Är du nyfiken på att testa kan du söka i forumen på Geocaching.se och Geocaching.com för att ta del av andras erfarenheter och tips. Om du är inloggad kan du också söka efter Wherigo-cacher i din närhet på Geocaching.com.
I filmen nedan ser du ett exempel på en Wherigo-cache. Teamet bakom Cache Continuum trotsar vinterkylan och beger sig ut på en rundtur, letar svar på kluriga frågor och lär sig samtidigt mer om en gammal kyrkogård.
Cache Continuum: Whereigo (5:48)
Du har nu tagit dig igenom Steg 3. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!