Ett pedagogiskt verktyg

Många pedagoger har upptäckt hur väl geocaching hänger ihop med läroplanen. Flera ämnen stämmer in på vad man gör när man geocachar. Som läraren Marie Andersson uttrycker det i en intervju av "Jozii" på hemsidan GeoBloggen: Det står inget skrivet i Lgr11 ”hur” vi lärare ska arbeta, bara ”vad” och ”varför”.
Geocaching är "hur", ett fantastiskt pedagogiskt verktyg att använda för dig som pedagog. Se kopplingarna mellan uppdraget - läroplanen och verktyget - geocaching, hur kan du använda dig av geocaching för att uppfylla målen i läroplanen?
Ämnesövergripande
Förutom den uppenbara kopplingen till idrott och hälsa kan man till exempel se kopplingar i målen för
Geografi:
- Göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker.
Matematik:
- Vidare ska eleverna genom undervisningen ges möjligheter att utveckla kunskaper i att använda digitala verktyg och programmering för att kunna undersöka problemställningar och matematiska begrepp, göra beräkningar och för att presentera och tolka data.
Ser du fler kopplingar?
Geocaching med barn
Fröken Teknik, som hon kallar sig, är förskollärare. Hon visar hur man geocachar med appen Geocaching och berättar om sina erfarenheter av att geocacha med barnen.
På skolappar.nu under rubriken Geocaching – Skattjakt med gps beskriver läraren och IKT-pedagogen Olle Strömbeck bland annat fördelarna med att använda geocaching i undervisningen. Under rubriken "Tänk utanför appen" pekar han på sambandet mellan geocaching och läroplanen i flera ämnen.
Geocaching i skolan
På lararkanalen.se kan du se en föreläsning från Lärarkvällen 2012. Guldäpplevinnaren Marie Andersson, som är grundskolelärare, visar hur hon använder geocaching i sin undervisning. Hon berättar och visar bilder på hur hon och eleverna arbetade. Här får du en bra helhetssyn på hur det är att arbeta med geocaching i undervisningen. Observera att föreläsningen är ca 1 tim 40 min lång, så ett tips är att du planerar in när du kan titta på den i lugn och ro.
Catrin Stensson, matematikutvecklare och geocachare, berättar på Pedagogsajten hur hon och en kollega skapade en skattjakt för elever i 8-10-årsåldern. De lade ut cacher med frågor för eleverna att besvara som sedan ledde till ledtrådar. Hon ger också tips på hur du kan förebereda dig så tekniken inte strular på plats!
Inspiration och råd
Som pedagog kan det dyka upp många frågeställningar om hur man ska gå tillväga. Facebookgruppen Geocaching with children har skapats av och för personer som är intresserade av att geocacha med barn och ungdomar. Här finns flera pedagoger som använder geocaching i sin undervisning, så det är ett bra nätverk för att få tips och idéer och ställa frågor.
Geocaching som skolaktivitet
Hannah Ring skrev en uppsats om ämnet under Lärarprogrammet vid Göteborgs universitet. Hon gjorde en enkätstudie med tio lärare som använde sig av geocaching samt två djupintervjuer. Syftet var att ta reda på om geocaching som aktivitet i skolan kunde hjälpa elever i låg- och mellanstadiet att uppnå kunskapskraven för So-ämnen. Resultatet visade att både lärare och elever uppskattade geocaching i skolan. Läs mer: Geocaching för att nå lärandemålen inom So-ämnen.
Du har nu tagit dig igenom Steg 2. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!