DigiKoll hem
C 102: Skattjakt med mobiler

Nästa steg

När du väl har kommit igång med QR-koder kan du utveckla användandet genom att kombinera koderna med andra metoder, verktyg och appar.

Du kan skapa mer avancerade QR-kodsjakter med hjälp av en webbaserad enkät i Google Formulär. Se filmen nedan för ett exempel inom matematikundervisningen.

Juliette Kuhn: Google Forms & QR Codes Scavenger Hunt (3:39)

 

QR-koder och geocaching

Du kan också kombinera QR-koder med geocaching genom att lägga en QR-kod i cachen. Så gjorde de i skapande skola-projektet Kulturell Geocaching i Kalmar län. Elever i grundskolan placerade ut cacher med quizfrågor baserade på fakta om närmiljön. Klasskamraterna fick sedan ge sig ut och leta upp skatterna och försöka svara på frågorna. Genom det här projektet kunde pedagogerna få in många olika delar av läroplanen och eleverna lärde sig problemlösning samt att samarbeta i grupp. I en artikel från Skolvärlden berättar IKT-pedagogen Mia Billmark att det dessutom märktes "hur mycket det ger för eleverna att komma utanför det fyrkantiga klassrummet, att jobba ute och få upplevelsebaserat lärande". Läs även projektets blogg.

Även vid virtuell geocaching passar det med QR-koder. I den här filmen, gjord av Carola Karlsson, ser du hur man kan använda Xnote, QR-koder och flera andra appar för att skapa en händelserik utflykt för barnen (filmens första minut är ren geocaching).

Carola Karlsson: En Film Om Geocaching Och Skattjakt Med Hjälp Av Appen Xnote (4:17)

 

Du har nu tagit dig igenom Steg 6. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!

Testa dig själv 6 Upp

 

XX
XX