QR-koder i undervisningen

Det finns ett otal sätt att använda QR-koder och just inom förskolan har tekniken blivit populär. Inspiration hittar du här nedan!
Magnus Göransson på Halmstad naturskola kopplar användningen av QR-koder till bland annat följande utdrag ur läroplanen.
Förskolan
-
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.” Lpfö98/10
-
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar.” Lpfö98/10
Skolan
- "Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.” Lgr11
Mer om detta och en beskrivning av hur han inspirerade fritidspedagoger i utomhuspedagogik med hjälp av ny teknik genom att ta med dem på en QR-kodsjakt med utmaningar och uppdrag hittar du i Naturskoleföreningens medlemstidskrift Bladet nr 4/14 på s. 13-14.
Förskolan
Rörelse för förskolan
Som sitt examensarbete för förskollärarprogrammet tog Sofia Bergström och Erika Östlund fram ett rörelseuppdragsläromedel för förskolan som baseras på QR-koder. Koderna leder till korta filmer som ger barnen uppdrag som tränar balans och motorik. Du kan hitta materialet på Rörelse för förskolan samt läsa deras rapport QR-koder med rörelseuppdrag: Att integrera rörelse och IKT i förskolan.
Ett exempel på hur det kan se ut med QR-kodsuppdrag finns i filmen från Pedagog Uppsala nedan.
Pedagog Uppsala: Om QR-koder (3:24)
Du kan också klistra fast QR-koderna på en tärning av kartong och papper, som de gjorde på Fyrklövern i Stockholm. De tog sedan med sig tärningen ut i skogen och där fick barnen skanna QR-koderna med en iPad och utföra de olika rörelseuppdragen de gett varandra i filmerna som spelades upp, t.ex. hoppa fem varv runt tallen.
Fånga barnens tankar och reflektioner
På förskolan Sorgenfri använder de QR-koder som ett sätt för att få barnen att reflektera över sina projekt. De gör ljudinspelningar på lärplattan där barnen berättar hur de har tänkt och länkar den till en QR-kod som sätts upp bredvid barnets skapelse på avdelningen. Läs mer i artikeln: Lyssnar på barnens tankar och lyfter deras intresse med hjälp av QR-kod.
Några andra exempel på vad du kan göra med QR-koder i förskolan:
- Skapa ett flerspråkigt ljudbibliotek, tillgängligt även för barn med ett annat modersmål.
- "Prata matematik" med barnen på ett inspirerande och roligt sätt.
- Låta barnen göra egna koder.
- En talande julkalender med spännande uppdrag.
- Sångsamlingar, ataljéarbete, skattjakt och dokumentation.
QR i förskolan - En öppen grupp där du kan diskutera med kollegor samt hitta ännu fler tips på aktiviteter och färdiga QR-koder!
Skolan
Vad göms bakom koden?
Maria Rådstam skapade en tidslinje med IT-twist åt sina elever. De olika cirklarna med händelser på tidslinjen har en eller fler QR-koder som leder till dokumentärer från bland annat UR och YouTube eller virtuella rundturer på nätet där eleverna kan besöka historiska platser. Du kan ladda ner tidslinjen och cirklarna som hör till om du vill testa själv.
QR-koder kan också vara en ingång till att börja prata om programmering eller så kan man, som i det här exemplet: Kombinera programmering med QR-koder och information om stadens offentliga konstverk.
Periodic Videos, som gör videofilmer där de berättar om grundämnena i den periodiska systemet och visar exempel och experiment, har även The Periodic Table of QR Codes som går att skriva ut och sätta upp i klassrummet. Varje ruta i systemet har en QR-kod som leder till den film som handlar om just det grundämnet. Kan du komma på några andra sammanhang där QR-koder kan användas på det här sättet?
Skapa instruktionsfilmer
Slöjdläraren Magnus Vildir drar nytta av QR-koder för att ge eleverna instruktioner om olika tekniker och ämnesområden. Koderna leder direkt till instruktionsfilmer på hans webbplats Verktygsväggen. Nedan visar han hur det fungerar.
Magnus Vildir: QR-koder i slöjdsalen (1:34)
Titta även på den kanadensiska läraren Catherine Hays film om hur hon använder QR-koder när hon undervisar i hemkunskap och modedesign och hur det både sparar tid för henne och gör eleverna mer självständiga i sitt lärande.
Lär känna din närmiljö
Fotoprojektet "Bredäng i mitt hjärta" gick ut på att eleverna från flera klasser och årskurser skulle använda mobilerna för att ta bilder av sitt Bredäng. De skulle sedan skriva en text till bilden. Texten länkades till en QR-kod som sattes upp brevid bilden i en fotoutställning så att besökarna kunde läsa elevernas berättelser på sina mobiler.
Lärare på Myrsjöskolan i Nacka, Stockholm, använde QR-koder som ett sätt att få eleverna mer engagerade och intresserade av sin hembygd. Projektet, att skapa en stadsvandring i Västra Orminge, genomfördes med två klasser i årkurs 7 och var inspirerande för alla. Eleverna fick samla in och digitalt presentera material om i olika platser i området som sedan sammanställdes på en webbsida dit QR-koderna länkades. Mer om projektet, med en länk till en pdf-fil med utförligare resultat och diskussion: Elever fångar hembygdshistoria genom ny teknik.
Även för vuxna
De flesta exemplen är hämtade från förskolan och skolans värld, men du kan förstås skapa skattjakter, tipspromenader eller guidade turer även för vuxna, det gäller bara att anpassa QR-kodernas innehåll. Varför inte för att ge nya studenter en introduktion till universitetsområdet genom en QR-kodspromenad?
Du kan också använda QR-koder för att stödja "just-in-time-lärande" på en arbetsplats. Via QR-koder placerade vid olika apparater, maskiner eller system kan du, precis som slöjdlärarna ovan, hänvisa till instruktionsfilmer så att de anställda enkelt kan repetera inställningar och funktioner eller lösa problem även om det inte finns någon i närheten att fråga. Vill du fördjupa dig kan du t.ex. läsa Erica Bloms magisteruppsats om QR-kod och videoinstruktioner: ett mobilt lärande i industrin.
Du har nu tagit dig igenom Steg 5. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!