DigiKoll hem
F 105: IT och elever med syn/hörselnedsättning

Om eleven inte hör

Bemötande

I filmerna nedan berättar Jari Linikko om hur du kan upptäcka att en elev inte hör och ger tips och råd kring elever med hörselnedsättning.

Tecken på att eleven inte hör

 

Vad ska man tänka på när det gäller elever med hörselnedsättning?

 
Placeringen i klassrummet är också viktig, eftersom det bland annat påverkar möjligheten att läsa på läpparna. Som lärare bör du se till att inte ljuset skuggar ditt ansikte och att eleven har god överblick över både dig och klasskamraterna.

 

Teckenspråk

Ett sätt att nå fram är att kommunicera på deras eget språk, teckenspråket. Det är både roligt och nyttigt att lära sig teckenspråk. Teckenspråket är inte internationellt utan man använder olika tecken i olika länder.

Ordet teckenspråk bokstaverat på teckenspråk
Översättning: Teckenspråk

 

Teckenspråk på webben

Svenskt teckenspråkslexikon är ett teckenspråkslexikon framtaget av Institutionen för lingvistik på Stockholms universitet. Här kan du lära dig att teckna vanliga ord inom olika ämnesområden. Orden illustreras med videofilmer där man ser en person som tecknar. Det finns också textförklaring, användningsexempel och fotoillustration. Lexikonet finns som app: TSP Lex. En privatperson har även utvecklat en app för Android. Läs en recension på Skolappar.

 

Olika länders teckenspråk

Spread the sign - En webbaserad översättningstjänst från Europeiskt teckenspråkscenter där du kan söka på ord eller meningar och se filmer som visar hur de tecknas på olika språk, bland annat engelska, franska, japanska och turkiska. Du hittar också filmer om hela teckenspråksalfabetet samt pdf-filer du kan ladda hem och skriva ut, illustrerade med bilder som passar för barn. Finns även en app, Spread Signs, för iPhone och Android.

 

Stödmaterial om hörsel

På Specialpedagogiska skolmyndighetens hemsida hittar du mycket om hörselnedsättning, främst i avsnittet Döv eller nedsatt hörsel. De har också tagit fram ett material som du kan använda som stöd i det pedagogiska arbetet med barn, ungdomar och vuxna med hörselnedsättning. Där finns en mer teoretisk del med fakta om hörselnedsättning och en praktiskt inriktad del där du får tips och råd om planering och genomförande av undervisning och annan verksamhet.

De identifierar också tre område som är särskilt viktiga för skolan att arbeta med för att skapa goda förutsättningar för lärande:

  1. Ett organiserat stöd som bland annat innebär att alla som arbetar runt eleven har pedagogisk kompetens, får relevant kompetensutveckling, och arbetar mot samma mål så att eleven får en tillgänglig undervisning.
  2. God visuell och auditiv miljö.
  3. Tillgång till fungerande hörteknik och rutiner kring kompetensutveckling och kvalitetskontroller gällande användning av hörteknik.

 

Att höra i skolan

Det gynnar alla i ett klassrum om det är en bra ljudmiljö. Bra ljudmiljö förebygger ohälsa och ger trivsel och lugn, vilket leder till bättre förutsättningar till inlärning och prestation. Som tidigare nämnts är ljudmiljön också viktig för elever med synnedsättningar. Läs mer om god ljudmiljö hos SPSM.

Här hittar du också ett observationsschema för skolans auditiva miljö som är ett hjälpmedel till skolans personal för att tydliggöra hur förutsättningarna ser ut och vad som kan behöva åtgärdas.

Mer om ljudmiljön och vad du kan göra för att förbättra den finns t.ex. på Ljudskolan och Ljudguide för förskolan, där de i fyra korta filmer presenterar problematiken och ger goda exempel om både verksamheten och den fysiska miljön.

 

Du har nu tagit dig igenom Steg 3. Här kan du testa dina nyvunna kunskaper!

Testa dig själv 3

Upp

 

XX
XX