DigiKoll hem
E 102: IT i naturvetenskap och teknik

Inspiration

Vad säger läroplanen?

Den tekniska utvecklingen och digitaliseringen innebär förändringar i arbetslivet och samhället i övrigt. Det leder i sin tur till allt större krav och förväntningar på skolväsendets förmåga att ge alla elever, unga som vuxna, en god digital kompetens.

Efter ett regeringsbeslut förtydligade man 2018 både grundskolan och gymnasieskolans läroplaner, kursplaner och ämnesplaner med syfte att tydliggöra skolans uppdrag att stärka elevernas digitala kompetens.

I den nuvarande läroplanen för grundskolan finns följande centrala beskriving: "Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap."

Du kan hitta ett liknande fokus på digital kompetens i läroplanen för gymnasieskolan.

I grundskolans läroplan finns också mål och riktlinjer som rör digitalisering, till exempel att varje elev kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande samt ges möjlighet att använda digitala verktyg på ett sätt som främjar kunskapsutveckling. Läs mer om det och om formuleringarna i de olika kursplanerna i Skolverkets skrift: Få syn på digitaliseringen på grundskolenivå (pdf).

Fundera på vad detta innebär för dig. Hur skulle du kunna använda digital teknik och allt det som finns på internet för att öka förståelsen och skapa intresse för ditt ämne.

Matematik- och NO-läraren Helena Kvarnsell arbetar mycket med IT-verktyg och berättar i den här filmen från Skolvärlden hur IT kan bidra till att fördjupa elevernas kunskaper.


Fler konkreta tips på hur man kan arbeta med olika digitala verktyg i NO-undervisningen ger Frida Hellgren Kesti i sin föreläsning nedan. Hon visar bland annat program och tjänster för lässtöd, filmvisning, visualisering och kunskapstestning.


Titta också på Skolverkets artiklar med inspiration inom NO-ämnena samt deras stödmaterial (med bland annat concept cartoons).

 

Att dela med sig och lära av varandra

På följande sidor presenterar vi mestadels gratis lärresurser, i form av ett smörgåsbord där du kan välja fritt och ta till dig det som passar bäst i just din situation. Ibland visar vi också sådant som vi tänker att din skola/organisation skulle kunna betala en slant för, precis som för vilket läromedel som helst. Vi lyfter också gärna fram enstaka lärare som skapat blogginlägg, filmer etc. som vi önskar att fler upptäcker. Ska vi nå målen med begränsade resurser kan inte alla fortsätta att uppfinna hjulet - eller hur?

Experimentarkivet är en webbplats framtagen av Ludvig Wellander, som är lärare i biologi och idrott och har varit NT-utvecklare och NTA-samordnare. Han gjorde Experimentarkivet eftersom han själv alltid har saknat en bra experimentsamling.

Ludvig har också skrivit Boken om naturvetenskap (177 sidor) som finns som gratis pdf-fil och går att läsa direkt på nätet eller ladda ner och skriva ut. Boken, som har en Creative Commons-licens, riktar sig till förskole- och grundskolelärare som vill fördjupa sina kunskaper i naturvetenskap, men kan läsas av alla med intresse för naturvetenskap. Innehållet bygger på forskningens indelning och tar upp naturvetenskapens alla delar på ett kortfattat, spännande och inspirerande sätt. Boken och webbplatsen är ett exempel på vad lärare och andra personer har delat med sig av på Internet.

Ugglans NO

Ett omfattande digitalt läromedel för högstadiet, framtaget av Oskar Uggla. Han är lärare i NO och teknik och gjorde läromedlet som ett hobbyprojekt med tanken att effektivisera hans egen undervisning. Ugglans NO innehåller bilder och texter om en rad olika områden inom biologi, fysik och kemi. Eleverna kan också träna begrepp och göra övningar för att testa sina kunskaper. Texterna finns dessutom att lyssna på. Oskar tipsar hur du som lärare kan använda materialet.

 

Hans Persson-Kreativ NO

Hans Persson, lärare i många år och nu författare och föreläsare, har under sitt yrkesliv intresserat sig för hur man som lärare väcker intresset för naturvetenskap. På hans hemsida hittar du tips och filmade experiment som kan inspirera din NO-, matte- och teknikundervisning.

 

Malmö delar

Malmö delar är ett annat exempel på en didaktisk resurs där pedagoger i Malmö delar med sig och på så sätt både kan inspirera och underlätta för sina kollegor. Här hittar du både heltäckande arbetsområden – bestående av lektioner och moment och med en tillhörande pedagogisk planering – samt resurser som kan bestå av övningar, verktyg, mallar eller annat pedagogisk material.

För NO-ämnena finns bland annat Produktiva NO-frågor, ett resursmaterial som försöker visa hur man som lärare, genom att ställa rätt sorts frågor, får eleverna att undersöka mer.

 

På Facebook finns det grupper där du också kan få tips och komma i kontakt med andra som är intresserade av och/eller arbetar inom området. Notera att du måste vara inloggad på Facebook för att kunna se de grupper som inte är publika.

 

Kanske har du egna tips och idéer på verktyg, sidor, bloggar, filmer och annat som vi missat och som du gärna vill dela med dig av. Skriv i så fall om dem i dina inlägg i kursens diskussionsforum och på Digitala kollegiet på Facebook.

Vi tror mycket på att dela och lära av varandra. Därför bygger DigiKolls kurser på vad som brukar kallas kollegialt lärande eller samarbetslärande. Vi tror också att man lär bäst genom att få möjlighet göra och uppleva nya saker och sedan testa dem i verkliga situationer samt därefter reflektera och diskutera sina erfarenheter med andra. Många gånger kan vi själva uppleva att andra inte har något att lära av oss men titta på denna film så förstår du vad vi menar. Varför det är så viktigt att dela med sig och lära av varandra.

Obvious to you. Amazing to others. - by Derek Sivers (ca 2 min)

Upp

 

XX
XX