Inledning

Internet, datorer och den snabba tekniska utvecklingen har både gjort det roligare och mer krävande att undervisa.
I den här kursen kommer vi att presentera några olika digitala verktyg, tjänster och öppna lärresurser som lärare i biologi, fysik, kemi, teknik och hållbar utveckling kan använda för att berika, individanpassa och variera sin undervisning.
Kortare tider, längre sträckor och mindre skillnader mäts idag med betydligt större noggrannhet. Tack vare datorernas intåg i forskningslaboratorierna och den snabba tekniska utvecklingen kan vi numera genomföra naturvetenskapliga experiment, simulera skeenden, manipulera och studera både de allra minsta och de allra största beståndsdelarna i vår omvärld.
I en vanlig lärosal eller vid datorn kan du riskfritt låta eleverna genomföra olika virtuella experiment i naturvetenskap och teknik för att studera händelsförlopp och hur dessa påverkas av olika yttre faktorer.
Målet är att du genom att själv göra övningar, diskutera och testa olika webbaserade redskap och digitala lärresurser ska inspireras att använda mer IT i din egen undervisning i naturvetenskap och teknik.
Kursinnehåll
- Naturvetenskapen och teknikens betydelse i skolan och varför lärare är viktiga.
- Hur digitala berättelser och demonstrationer kan användas för att väcka liv i ditt ämne.
- Exempel på bra öppna lärresurser för att konkretisera och förklara olika biologiska, fysikaliska och kemiska funktioner och begrepp.
- Exempel på bra webbplatser och gratisprogram för att visa och skapa simuleringar inom naturvetenskap och teknik.
- Periodiska systemet och andra öppna lärresurser i kemi.
- Ekologiska fotavtryck, onlinespel och andra lärresurser som kan användas i klassrummet för att diskutera hållbar utveckling.
- Länkar och tips på hur du kan gå vidare.
Syfte och mål
Syftet med kursen - är att:
- Ge dig nya verktyg som du kan använda i din undervisning i naturvetenskap och teknik.
- Inspirera dig att utforska hur din egen undervisning i naturvetenskap och teknik skulle kunnautvecklas med hjälp av IT.
- Visa digitala verktyg och tjänster som barn och unga själva använder och hur de skulle kunna användas för att göra lärandet roligare, mer varierat och individanpassat.
Vad ska jag lära mig?
Målet är att du efter kursen ska kunna:
- Använda verktyg och metoder för att integrera digital teknik och utforma lärandesituationer som stärker undervisningen i naturvetenskap och teknik och bidrar till att uppfylla lärandemålen.
- Värdera, analysera, välja ut samt inspirera andra att använda digitala verktyg, appar och teknik som kan underlätta studierna i naturvetenskap och teknik.
- Förklara hur datorer, mobiler och andra tekniska hjälpmedel kan bidra till ett ökat intresse och förståelse för naturvetenskap och teknik och visa exempel på hur undervisningen kan utvecklas genom ett aktivt val av pedagogik och teknik som stöder varandra.
På nästa sida hittar du en lärstig som visar vilka olika steg och uppdrag som ingår i kursen och hur många poäng varje steg är värt. Du börjar på noll och kan sedan bara levla upp!
För att se uppdragen måste du höra av dig till oss och registera dig som medlem i DigiKoll. När du har gjort det så kan du logga in till ditt privata basläger där du får en digital badge för varje ny nivå du uppnått. Du kan också få återkoppling från oss på dina inlämningsuppgifter. När du är klar med kursen får du ett kursbevis i form av ett diplom som beskriver vad du har lärt dig och kan göra.
Är du medlem har du även möjlighet att tjäna extra guldstjärnor som du kan byta in mot olika saker eller tjänster. Klicka på stjärnikonen i ditt basläger (den första sida du kommer till när du loggat in) för att se hur många guldstjärnor du har samlat ihop.
Lycka till!
➤ Upp