Lärande gemenskap

Vi lär av och med varandra och genom övning och reflektion befäster vi stegvis kunskaperna.
Pedagogiken i DigiKoll utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande vilket innebär att man ser på gruppens kompetens som större än summan av de enskilda gruppmedlemmarnas. Deltagarstyrt kollaborativt lärande, formativ bedömning och socialt nätverkande är viktiga ingredienser.
Lärande gemenskap
Nätverkande är en metod som gör det möjligt att filtrera i det informationsflöde som dagligen sköljer över oss. Genom att bygga nätverk, både digitala och fysiska, där varje människa är en liten nod som kan koppla ihop människor med varandra, så skapar vi struktur i flödet och en lärande gemenskap utvecklas. Den bygger på tanken om att skapa mening tillsammans med andra och att ge något tillbaka, att hela tiden själv bidra med sina tankar och erfarenheter, med sin möjlighet att koppla ihop människor i ens närhet som kan ha nytta av varandra och att dela med sig av sitt kunnande. Informationen och kunnandet blir därmed "fri och tillgänglig" och ägs inte längre av några få som kan kontrollera vilka som får tillgång till den.
Det är bidragandet och delandet som är själva livsgnistan i en lärande gemenskap. Om människorna i nätverket börjar ta utan att bidra, kommer nätverket att dö ut. Därför är eldsjälar så viktiga, både som förebilder och för att de vid behov kan blåsa liv i falnande glöd så att en ny låga tar fart. Det är så vi tror att kompetensutveckling behöver utformas och bedrivas i ett nätverkssamhälle.
Det handlar inte längre om att kunna och veta allt, det är en omöjlighet. I lärande gemenskaper som är oberoende av tid och rum delas information och kunnande fritt och människor kan utveckla sin kompetens i sin egen takt. När en lärande gemenskap består av yrkesverksamma pedagoger som delar med sig via internet uppstår ett utvidgat digitalt kollegium. Men, för att de med liten eller ingen erfarenhet ska vilja, våga och kunna delta aktivt, behöver de initialt få tillgång till ett stöd och inspirationsmaterial som kan vägleda dem och som de kan använda efter eget behov och när möjlighet ges i ett tidspressat liv. Det är här "smörgåsbordet" med flexibla och öppna kurser kommer in.
Nätverkslärandet är rhizomatiskt. Det sker när den lärande är aktiv och engagerad i en verksamhet och bidrar. Den lärande får en möjlighet att aktivt delta i lärandet och det finns ett givande och tagande mellan läraren och den som vill lära sig. Men för att det skall kunna finnas ett nätverk behövs engagemang och tillit, man måste alltså lita på att det som lärs ut är korrekt, samt att man delar sitt engageman och driver fram lärandet tillsammans.
En hand att hålla i

Deltagare kommer med helt olika inställningar och förkunskaper vilket gör att alla måste börja där de befinner sig. Några ser sitt utvecklingsarbete som en trappa och tar i olika tempo steg för steg mot det formulerade målet. Andra ser direkt processen som målet, de väljer inga förutbestämda steg utan skapar vägen på resan mot målet.
Målet är att utforma en virtuell mötesplats för alla som är intresserade av IT och lärande och inte enbart för dem som redan är på väg – en nod för nätverkslärande (Connect Learning) baserad på konnektivism och befintliga lärandestrategier. Där människor kan träffas och dela sina erfarenheter av IT i utbildningen och lära av och med varandra. Utan bra struktur och självdisciplin kan det lätt hända att tiden springer iväg, då det finns så enormt mycket funktioner och material att ta del av på internet. Detta kan i sin tur leda till att man lägger fokus på saker som inte har med det man försöker lära sig att göra.
Tanken med DigiKoll är att ge en struktur och vägledning som även passar för dig som inte har så mycket erfarenhet av att använda IT i undervisningen. Det skapar tillit och trygghet som gör att man kan våga ta steget in i en ganska okänd värld. Genom vår omvärldsbevakning får du också kännedom om aktuella och bra digitala lärresurser, som tar tid att hitta på egen hand.
Vår vision med DigiKoll är att:
- Visa hur IT kan användas som pedagogiskt verktyg
- Inspirera, aktivera och diskutera hur IT kan användas som stöd för undervisning och lärande
- Erbjuda individanpassade flexibla nätkurser för lärare och andra som vill öka sin kompetens inom IT och lärande
- Skapa synergieffekter som driver kompetensutvecklingen bland yrkesverksamma framåt
- Bidra till att utveckla framtidens lärande genom att höja den digitala kompetensen hos lärare och andra intresserade.